Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Wanita aktif NGO hasrat tanding di PRK Chempaka
Diterbitkan:  Feb 26, 2015 7:14 PM
Dikemaskini: 11:16 AM

Seorang wanita yang bergiat aktif dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berhasrat bertanding sebagai calon bebas dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka di Kelantan pada 22 Mac ini.

Yang Dipertua Kelab Bumi Rahmat Kelantan, Fadzillah Hussin, berikrar memberi tumpuan kepada perpaduan dan kesatuan masyarakat Melayu di kawasan itu selain menyatupadukan semula masyarakat Melayu di Kelantan.

"Saya akan menumpukan kepada perpaduan ummah dengan menyatukan kembali orang Melayu di Kelantan, yang saya lihat berpecah belah antara PAS dan Barisan Nasional (BN)," katanya.

Fadzillah, 55, yang juga yang dipertua Pertubuhan Keturunan Paduka Raja CikSiti Wan Kembang Malaysia turut bertekad menjaga adat warisan Melayu serta dasar-dasar kerajaan dan bukan hanya mahu mencapai kepentingan peribadi dalam politik semata-mata.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita di majlis Seminar Institusi Raja (Siraj) III: Pemerintahan Diraja Dalam Manuskrip Melayu di Menara Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di ibunegara hari ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh PRK Dun Chempaka 22 Mac depan manakala penamaan calon 10 Mac.

   

Kerusi Dun Chempaka kosong berikutan kematian penyandangnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akibat kanser prostat pada 12 Februari lalu.

   

Dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13), Nik Abdul Aziz yang merupakan Mursyidul Am PAS menang di kerusi Dun Chempaka dengan majoriti 6,500 undi.

   

Bekas menteri besar Kelantan itu mendapat 12,310 undi manakala calon BN, Wan Razman Wan Abd Razak memperoleh 5,810 undi.

Bernama

Lihat Komen
ADS