Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pekerja maut, rakan cedera nahas di tapak MRT
Diterbitkan:  Feb 27, 2015 9:00 PM
Dikemaskini: 1:06 PM

Seorang pekerja warga Bangladesh maut manakala seorang lagi mengalami kecederaan dalam satu kemalangan di tapak pembinaan Mass Rapid Transit (MRT) di Portal Semantan, dekat Bukit Semantan di ibunegara hari ini.

Pengarah Komunikasi Strategik dan Perhubungan Awam Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) Amir Mahmood Razak berkata dalam kejadian jam 1.20 tengah hari itu, tiga pekerja Bangladesh sedang memasang kerangka besi tetulang apabila ikatan antara besi tersebut dan kerangka terputus.

Seorang daripada mereka Rijaul Abdul Goni, 40, mati di tempat kejadian, katanya dalam  kenyataan hari ini.

"Besi-besi tersebut telah jatuh menimpa pekerja terbabit. Mangsa mati di tempat kejadian manakala rakannya Shanaullah, 37, tercedera dan dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur. Seorang lagi Rozul Karim, tidak mengalami sebarang kecederaan.

"Jenazah Allahyarham Rijaul telah dihantar ke hospital (Kuala Lumpur) untuk dibedah siasat," katanya

Polis dan jabatan forensik tiba di tempat kejadian pada pukul 3 petang dan siasatan telah dimulakan untuk menentukan punca kejadian, kata Amir.

Menurutnya semua kerja di kawasan V4 Portal Semantan telah ditangguhkan sehingga siasatan selesai.

Ketika ditemui di tempat kejadian, Amir berkata pihaknya mempunyai prosedur operasi standard (SOP) yang ketat dan pemasangan kerangka tetulang berkenaan bukan yang pertama kali dilaksanakan pihak mereka.

Katanya buat masa ini pihaknya menunggu keputusan bedah siasat untuk mengetahui punca sebenar kematian pekerja dalam kemalangan itu.

"Kami tidak tahu punca kematian,  tiada darah ditemukan di lokasi kemalangan," katanya.

Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur Azizan Ismail berkata ketika kemalangan berkenaan, ketiga-tiga pekerja sedang mengikat batang-batang besi seberat 40kg setiap satu untuk dijadikan 'rebar cage' atau kerangka tetulang yang menjadi asas konkrit pada tiang landasan MRT.

Bagaimanapun ketika pemasangan, batang besi berkenaan yang sepanjang 8.5 meter setiap satu jatuh menghempap pekerja tersebut.

"Batang besi yang sedang dipasang oleh mereka jatuh, menyebabkan batang-batang besi lain yang telah diikat jatuh bersama, menghempap mereka," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS