Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jawatan Khairuddin dalam Umno gugur
Diterbitkan:  Feb 28, 2015 9:00 AM
Dikemaskini: 5:41 AM

Datuk Khairuddin Abu Hassan, yang mendapat perhatian selepas membuat aduan polis terhadap 1Malaysia Development Bhd (1MDB), digugurkan jawatannya dalam Umno.

Berita itu disampaikan oleh rakannya yang menonton rancangan berita di televisyen malam tadi, katanya kepada Malaysiakini.

"(Saya) tidak dimaklumkan langsung. Kawan (saya) kata (berita itu) keluar TV3," katanya.

Difahamkan, tindakan itu diambil selepas beliau didapati telah diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi Malaysia.

Surat kepada Khairuddin bulan lalu dilaporkan ditandatangani oleh setiausaha agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Ditanya sama ada pengguguran jawatannya itu berkaitan isu 1MDB, Khairuddin berkata: "Tidak berani hendak buat spekulasi.

"Tetapi kenapa (saya) tidak pernah diberikan surat tunjuk sebab dan tidak dipanggil ke ibu pejabat Umno untuk memberi pencerahan?"

Tindakan terhadap Khairuddun, yang sering menjadi sorotan media sewaktu kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2000, dipercayai susulan masalah kewangan yang dihadapinya.

Sebelum ini, beliau memegang jawatan naib ketua Umno bahagian Batu Kawan, Pulau Pinang.

Bagaimanapun beliau masih seorang ahli Umno dan layak menyertai mesyuarat parti tetapi tidak boleh dilantik walau boleh mengundi.

Dalam kenyataan bertulisnya, beliau juga menyatakan rasa tidak berpuas hati dengan tindakan itu kerana masalah hutangnya dalam proses penyelesaian

"Saya tidak terkejut langsung dengan berita jawatan saya telah dilucutkan oleh Umno disebabkan oleh kes jaminan korporat saya. Hakikatnya, (ia) sedang dalam fasa penyelesaian oleh pihak peguam," katanya.

"Namun saya amat hairan dengan sikap ibu pejabat Umno Malaysia yang tidak pernah memanggil saya untuk memberikan penjelasan mengenai kedudukan sebenar kes tersebut yang hakikatnya sedang selesai."

Khairuddin, yang beristerikan pelakon terkenal Umie Aida di Mekah, menegaskan beliau akan terus berkempen untuk "menegakkan kebenaran dan melawan rasuah secara habis-habisan."

"Saya seorang yang amat kental dalam perjuangan... Untuk kepentingan rakyat, saya tidak akan berganjak daripada landasan ini walaupun terpaksa menempuhi pelbagai tekanan politik," tambahnya.

Beliau, yang merancang ke Mekah hari ini, akan menjelaskan kedudukannya dalam parti selepas pulang dari tanah suci.

Disember lalu, Khairuddin membuat laporan polis terhadap 1MDB, syarikat pelaburan nasional yang berdepan dengan pembayaran hutang berjumlah berbilion-bilion ringgit.

Lihat Komen
ADS