Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
S'wak digesa batal sekatan pada pemimpin PKR

PKR hari ini memohon kerajaan Sarawak mengkaji semula larangan masuk ke negeri ini yang dikenakan terhadap beberapa pemimpin kanan parti itu.

Timbalan Presidennya, Mohamed Azmin Ali berkata PKR menghormati Perkara 18 Perjanjian Malaysia namun meminta budi bicara Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem untuk mempertimbangkan permohonan itu.

Perjanjian Malaysia, yang melingkungi 20 perkara di Sabah dan 18 perkara di Sarawak, merupakan syarat-syarat yang ditandatangani pada 1963 semasa pembentukan Malaysia daripada Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

"Saya meminta ketua menteri melihat semula tindakan terhadap beberapa pemimpin PKR yang dihalang masuk ke Sarawak. Saya tegaskan sementara kita menghormati undang-undang Imigresen dan autonomi Imigresen dalam Perkara 18, tetapi atas budi bicara ketua menteri, saya minta dapat membantu perkara ini.

"Dan sekiranya ada maklumat yang perlu disampaikan kepada kami tentang mengapa mereka tidak dibenarkan masuk, kita boleh cari jalan penyelesaian," kata Mohamed Azmin.

Mohamed Azmin yang juga Menteri Besar Selangor berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan kunjungan hormat hampir sejam terhadap Adenan di Pejabat Ketua Menteri, Wisma Bapa Malaysia, Petra Jaya.

Turut hadir, Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian, Naib Pengerusi PKR Sarawak See Chee How dan anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Krian, Ali Biju dan Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafiei.

- Bernama

Lihat Komen
ADS