Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis: Demo 'Najib mesti berhenti' haram
Diterbitkan:  Mar 5, 2015 7:00 AM
Dikemaskini: Mar 5, 2015 6:01 AM

Protes untuk menuntut peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, yang dijadual diadakan di luar pusat beli-belah Sogo di Kuala Lumpur Sabtu ini, telah diisytiharkan sebagai haram.

 

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainol Samah berkata perhimpunan itu tidak ada kelulusan dan bercanggah dengan undang-undang.

 

Bercakap kepada pemberita selepas menemui wakil penganjur perhimpunan itu semalam, Zainol berkata perhimpunan itu melanggar Akta Perhimpunan Aman kerana pihak penganjur tidak memfailkan notis rasmi.

 

Beliau berkata, notis lisan mereka tidak mencukupi dan bahawa borang hendaklah diisi dan diserahkan kepada pihak polis sekurang-kurangnya 10 hari sebelum perhimpunan itu diadakan.

 

Selain menuntut perdana menteri berundur, protes itu juga diadakan untuk menyokong Ketua Pembangkang dipenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Bantahan itu dianjurkan oleh gabungan yang menggelar dirinya 'Kita Lawan'.

Peguam, bagaimanapun, berkata polis tidak boleh mengisytiharkan sesuatu perhimpunan sebagai haram atas kegagalan memberi notis, ekoran keputusan Mahkamah Rayuan baru-baru ini yang melibatkan Ketua Angkatan Muda PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad.

 

Mahkamah Rayuan mendapati bahawa Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman yang menghukum penganjur perhimpunan aman kerana gagal memberi notis 10 hari adalah tidak sah.

 

Di samping itu, tidak ada kuasa seumpama itu bagi polis untuk mengisytiharkan mana-mana perhimpunan sebagai" haram "di bawah PAA atau mana-mana undang-undang lain, kata Peguam for Ketua Liberty, Eric Paulsen berkata dalam satu kenyataan.

 

Katanya, adalah sangat tidak bertanggungjawab bagi pihak polis untuk mengelirukan orang ramai dan mendakwa sebaliknya.

 

Sebelum ini, polis memberitahu pihak penganjur supaya mengadakan protes mereka di stadium atau di Padang Merbok. Tetapi pihak penganjur menolaknya.

 

Wakil-wakil perhimpunan yang hadir semalam ialah Nik Nazmi, Ketua Pemuda DAP Teo Kok Seong, Bendahari Pemuda PAS Fakhrulrazi Mokhtar dan aktivis Mandeep Singh.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi itu juga berkata sebelum ini perhimpunan Kita Lawan telah mengganggu ketenteraman awam dan bimbang tentang apa yang mungkin berlaku kepada orang ramai dan harta awam jika satu lagi protes diadakan di Sogo.

 

Polis kenakan syarat

 

Sementara itu, Zainol berkata mereka boleh menggunakan hak mereka tetapi mereka juga perlu ingat bahawa orang di luar juga mempunyai hak-hak mereka dan kebebasan mereka untuk bergerak.

 

Katanya, beliau telah memberitahu Nik Nazmi bahawa beliau perlu bertanggungjawab di atas apa-apa yang berlaku kerana protes itu.

 

Ditanya sama ada sebarang tangkapan akan dibuat hari itu, Zainol berkata, polis hanya akan menangkap sesiapa yang melanggar undang-undang.

 

Sebelum itu, wakil Kita Lawan memberitahu media bahawa mereka telah meminta bantuan polis untuk mengendalikan lalulintas pada hari itu.

 

Nik Nazmi memberitahu bahawa pihak polis juga telah mengenakan beberapa syarat sekiranya Kita Lawan meneruskan rancangan untuk mengadakan perhimpunan di Sogo Sabtu ini.

 

"Kami berterima kasih kepada pihak polis dan kami akan membincangkan (syarat-syarat ini) semasa mesyuarat keselamatan kami," katanya.

 

[Baca berita penuh/asal]

http://www.malaysiakini.com/news/290952

Lihat Komen
ADS