Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ADUN DAP diarah keluar sidang DUN Perak
Diterbitkan:  Apr 2, 2015 3:00 PM
Dikemaskini: 7:10 AM

Wakil rakyat pembangkang Wong Kah Woh (DAP-Canning) diarah keluar dewan selepas mengingkari arahan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Datuk Seri SK Devamany supaya tidak mencelah semasa perbahasan hari ini.

Beliau berterusan mencelah ketika Salbiah Mohamed (BN-Temenggor), yang sedang membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Sultan Perak Sultan Nazrin Shah, menyelar pembangkang kerana menuduh bantuan banjir tidak diberikan kepada Orang Asli di Tasik Temenggor.

Devamany memberi peringatan beberapa kali kepada Wong supaya tidak mencelah perbahasan itu namun, ia tidak diendahkan wakil rakyat itu.

Akibatnya, Devamany mengarahkan Wong supaya keluar dewan kerana tidak mematuhi arahannya.

Devamany berkata beliau membuat arahan itu mengikut perintah tetap 44 (2) iaitu pengerusi hendaklah memerintahkan mana-mana ahli yang berkelakuan haru-biru supaya keluar dengan serta merta daripada dewan sehingga habis persidangan pada hari itu.

"Saya banyak kali memberi amaran kepada YB Canning supaya duduk tetapi dia enggan duduk... saya beritahu tadi tiada laluan, bila tiada laluan, itulah peraturan mesyuarat. Maka saya minta supaya YB Canning keluar. Keputusan saya muktamad," katanya.

Beliau berkata perbuatan Wong akan dirujuk kepada jawatankuasa hak dan kebebasan untuk tindakan lanjut dan wakil rakyat itu dibenarkan menghadiri persidangan DUN esok.

Sementara itu, Salbiah berkata dakwaan pembangkang bahawa masyarakat Orang Asli tidak diberi bantuan atau dipinggirkan oleh kerajaan negeri Perak, adalah satu pembohongan.

"Ini kerana Tasik Temenggor itu kawasan saya, saya tahu apa yang diperlukan dan apa yang kerajaan negeri telah lakukan.

"Bagaimana wakil pembangkang dengan mudah mengeluarkan kenyataan berdasarkan fakta yang dikeluarkan oleh orang-orang mereka yang pergi tanpa mengetahui fakta sebenar," katanya pada sidang berita kemudian.

- Bernama

Lihat Komen
ADS