Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pilihan raya kecil Permatang Pauh yang dijadualkan pada 7 Mei depan akan menjadi medan pertempuran bagi membuktikan parti yang mengamalkan kesederhanaan untuk memenangi undi daripada kaum Cina.

Daripada 71,890 pengundi di Permatang Pauh, seramai 50,579 orang Melayu (70.36 peratus), 16,462 Cina (22.9 peratus), 4,532 India (6.3 peratus), 40 Bumiputera Sabah (0.06 peratus), 33 Bumiputera Sarawak (0.05 peratus), 1 Orang Asli (0.01 peratus) dan 243 lain-lain (0.32 peratus).

Ketika melancarkan pusat operasi MCA pada Jumaat lalu, Presidennya Datuk Seri Liow Tiong Lai dilaporkan berkata, slogan seperti "mempertahan kepelbagaian" dan "melindungi kesederhanaan" akan digunakan parti itu untuk memenangi hati pengundi masyarakat Cina.

Menurut laporan media, Liow dilaporkan mengecam tindakan Pakatan yang didakwanya mengkhianati rakyat dan meminta masyarakat supaya memberi "semangat positif" kepada MCA bagi melengkapkan pelan transformasi BN.

Sebelum pilihan raya umum 2013, DAP berkata parti itu mampu untuk mengimbangi PAS, tetapi itu bukan masalahnya.

Bagaimanapun, selepas PRU13, senario politik menjadi lebih perkauman dan keagamaan dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ingin membentangkan rang undang-undang persendirian enakmen hudud di Parlimen, kata Liow.

Manakala Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee ka Siong dilapor berkata sasaran utama kempen pilihan raya ini untuk memenangi sokongan kira-kira 17,000 pengundi Cina di Permatang Pauh.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS