Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Tun Dr Mahathir Mohamad ragu bahawa Malaysia akan dapat mencapai matlamat menjadi sebuah negara maju pada 2020.

Bercakap di majlis makan malam anjuran Kelab Wartawan Asing Malaysia (FCCM) hari ini, Dr Mahathir berkata ini kerana tumpuannya hanya pada pendapatan per kapita sahaja, yang menurutnya bukan ukuran tahap pembangunan sesebuah negara.

Beliau berkata, dasar-dasar pentadbiran semasa tidak menangani lain-lain aspek kemajuan Malaysia yang akan menentukannya sebagai sebuah negara maju.

"Saya mempunyai keraguan bahawa kita boleh mencapai status negara maju pada tahun 2020... segala cakap adalah mengenai (memperolehi) pendapatan tinggi, tidak (ada) cakap tentang produktiviti," kata beliau dalam ucapannya.

Oleh itu, negara ini, dalam tempoh lima tahun akan datang, perlu mengambil usaha yang besar untuk mendidik rakyat untuk mewujudkan masyarakat yang lebih canggih.

Ucapan Dr Mahathir di majlis FCCM itu bertajuk "Kepimpinan dalam usaha akhir menuju Wawasan 2020".

Wawasan 2020 merupakan satu komponen penting dalam Rancangan Malaysia ke-6, yang dibentangkan oleh Dr Mahathir di Parlimen pada tahun 1991.

Pusingan akhir

Ia menggariskan aspirasi bagi Malaysia menjadi sebuah negara perindustrian menjelang tahun 2020, yang dipacu oleh pelaburan swasta dan bukan perbelanjaan kerajaan.

Selain matlamat ekonomi, Mahathir menggariskan sembilan "cabaran strategik" untuk negara, termasuk penubuhan "Bangsa Malaysia" dan masyarakat demokratik yang matang.

Selepas Mahathir bersara pada 2003, penggantinya Abdullah Ahmad Badawi memberi perhatian sedikit kepada Wawasan 2020.

Pada bulan Ogos 2009, empat bulan selepas Datuk Seri Najib Abdul Razak mengambil alih pucuk pimpinan negara ini, beliau menetapkan sasaran 9 peratus pertumbuhan KDNK setahun bagi mencapai Wawasan 2020.

Najib membentangkan Rancangan Malaysia ke-11 minggu lalu, yang disifatkannya sebagai "pusingan akhir" menuju Wawasan 2020.

 

 

[Baca berita penuh/asal]

Lihat Komen
ADS