Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis kenal pasti dalang pemerdagangan manusia
Diterbitkan:  Jun 3, 2015 6:24 AM
Dikemaskini: Jun 3, 2015 12:58 AM

Selepas lebih seminggu isu pemerdagangan manusia menjadi perhatian pelbagai pihak, polis telah mengenal pasti dalang utama sindiket itu. 

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis kini sedang menyiasat identiti lelaki itu yang dilaporkan bernama 'Yassin' yang dipercayai menjadi agen utama dalam sindiket tersebut.

Dalam laporan Bernama kelmarin, Ketua Polis Kedah Datuk Zamri Yahya berkata Yassin merupakan satu nama besar dan dipercayai terlibat secara langsung 'membeli' mangsa jenayah pemerdagangan manusia.

Kecekapan pihak polis mengenal pasti penjenayah dalam sindiket pemerdagangan manusia dan juga penemuan kem-kem transit di kawasan hutan Wang Kelian, Perlis oleh pihak berkuasa yang dipercayai diguna untuk menempatkan mangsa-mangsa jenayah tersebut dapat menumpaskan aktiviti jenayah yang tidak berperikemanusiaan itu.

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Datuk Soiman Jahid berkata JBPM menghantar satu unit pasukan udara bagi membantu operasi membawa keluar mayat yang dipercayai mangsa aktiviti sindiket pemerdagangan manusia di Bukit Wang Burma bersempadan dengan Thailand.

Sejak seminggu yang lalu pasukan JBPM telah digerakkan bagi membantu memindahkan dan mengeluarkan mayat serta rangka tersebut, sebuah helikopter turut dibekalkan bagi membawa keluar rangka mayat berkenaan, kata Soiman.

   

Orang ramai baru-baru ini telah digemparkan dengan penemuan 139 kubur di 28 kem transit yang dipercayai ditinggalkan sindiket pemerdagangan manusia bemula di Kampung Wai, Kuala Perlis sehingga Tangga 100 di Felcra Lubuk Sireh, Padang Besar berhampiran sempadan Malaysia-Thailand.

   

Sejumlah 35 rangka mayat yang ditemukan setakat ini sejak operasi menggali bermula 25 Mei lalu dan kesemuanya kini ditempatkan di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar sebelum bedah siasat dimulakan 7 Jun nanti.

Operasi mencari dan menggali kubur fasa kedua di kem baru dalam kawasan hutan simpan Mata Ayer, Lubuk Sireh akan bermula esok dan dipercayai 91 kubur telah dikenal pasti.

   

Kem tersebut terletak kira-kira 100 meter dari sempadan Thailand dan kini dikawal rapi Pasukan Gerakan Am bagi memastikan tiada pihak mencuri bahan bukti sehingga pihak forensik serta polis mengenal pasti kawasan itu.

Sementara itu mengulas mengenai enam individu yang maut ketika menyertai konsert Festival Future Music Asia 2014 (FFMA) pada Mac tahun lepas, Khalid berkata polis berpegang teguh dengan laporan siasatan bahawa individu berkenaan terlibat dalam penyalahgunaan dadah sehingga mengalami dehidrasi.
 
Katanya walaupun laporan klinikal menunjukkan mereka maut dipercayai akibat mengalami strok haba, namun fakta masih menjelaskan mereka terlibat dalam penyalahgunaan dadah ketika berhibur. 
 
"Daripada apa yang saya baca, mereka menggunakan dadah methamphetamine atau jenis amphetamine yang merupakan sejenis dadah stimulasi," katanya.
 
Terdapat akhhar yang semalam melaporkan hasil post-mortem yang dikeluarkan dua bulan selepas kejadian itu menunjukkan punca kematian adalah disebabkan strok haba dengan dadah memainkan peranan sedikit.
 
Dalam kejadian 15 Mac itu, enam orang termasuk tiga wanita meninggal dunia akibat penggunaan dadah selepas mengalami sesak nafas ketika menonton konsert FMFA di Stadium Nasional Bukit Jalil.
    
Enam orang yang meninggal dunia itu adalah warga tempatan berumur 19 hingga 28 tahun.

- Bernama

Lihat Komen
ADS