Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Pembersihan PAS lebih demokratik dari Umno'
Diterbitkan:  Jun 7, 2015 12:26 PM
Dikemaskini: 4:31 AM

Pembersihan kumpulan tertentu dalam pemilihan PAS berlaku lebih demokratik berbanding lawannya Umno, yang mencetuskan perpecahan, kata bekas menteri penerangan.

Tan Sri Zainuddin Maidin berkata “walaupun  berimejkan militan dan pelampau”, PAS dapat melumpuhkan  golongan “Anwarinas” seperti menarik benang dalam tepong.

“Malah  pengakhiran tindakan pembersihan ini  berlaku dengan  indah sekali apabila seorang demi seorang Anwarinas di berikan  peluang  berucap,” kata Zainuddin yang juga bekas ketua pengarang Kumpulan Utusan Melayu.

“Seorang mengenang kembali zaman permulaan perjuangannya dalam PAS sambil menangis, seorang lagi mencurahkan perasaan dia disalah mengertikan dan Mat Sabu  membawa lagu irama 'Selama Tinggal Bungaku' dalam seni kata ciptaannya sendiri yang menyayat hati dalam harapan berjumpa lagi.”

Pemilihan PAS Jumaat lalu menyaksikan penyingkiran bersih kumpulan kem Ahmad Awang, pencabar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Kumpulan yang dikenali dengan komitmen mereka terhadap hubungan dalam Pakatan sering dirujuk media arus perdana sebagai  Anwarinas, sempena nama ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Lihat Komen
ADS