Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Susulan perhimpunan yang menunjukkan kekuatan Presiden MIC Datuk Seri G Palanivel semalam, Timbalannya Datuk Seri Dr S Subramaniam dan penyokongnya pula hari ini mengadakan perhimpunan mereka sendiri.

Mendakwa mereka mewakili hasrat 2,758 cawangan MIC, kumpulan itu berkumpul di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan mengundi untuk menggulingkan Palanivel melalui dua resolusi.

Hampir semua telah mengangkat tangan mereka yang menyokong kedua-dua resolusi tersebut.

Resolusi pertama adalah menerima pakai arahan Pendaftar Pertubuhan (ROS) supaya mengadakan pemilihan baru, dan keputusan mahkamah mendapati bahawa Palanivel dan empat yang lain telah bertindak sendirian apabila memfailkan saman dalam usaha untuk membatalkan arahan tersebut.

Resolusi kedua untuk menjunjung Artikel 91 perlembagaan parti, yang menyatakan bahawa tidak ada pihak boleh anggota parti membawa ahli-ahli parti ke mahkamah tanpa persetujuan Jawatankuasa Kerja Pusat parti itu, dan orang yang berbuat demikian hendaklah terhenti menjadi ahli dengan serta merta.

Menurut penganjur, kira-kira 6,000 ahli MIC telah hadir, termasuk 95 ketua bahagian dan 45 penyelaras bahagian yang mengisi hampir setiap kerusi di Dewan Merdeka, PWTC.

Subramaniam adalah antara pemimpin yang berada di atas pentas hari ini atas kapasitinya sebagai 'pemangku presiden, walaupun Palanivel berkata beliau telah menggantung keahlian Subramaniam.

Turut berkongsi pentas antara lain bekas Presiden MIC S Samy Vellu, Speaker DUN Perak Datuk Seri SK Devamany, MP Hulu Selangor P Kamalanathan, dan Naib Presiden Datuk S Saravanan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS