Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Individu pertama yang ditahan reman berhubung siasatan Pasukan Petugas Khas ke atas 1MDB dibebaskan hari ini dengan ikat jamin.

Mahkamah Majistret Putrajaya membebaskan pengarah syarikat berusia 39 tahun itu dengan jaminan RM100,000 dengan dua orang penjamin.

“Anak guam saya perlu membayar RM20,000, dengan bakinya dengan jaminan lisan,” kata peguam, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah.

Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahman membebaskan lelaki tersebut apabila Timbalan Pendakwa Raya tidak memohon untuk melanjutkan tempoh reman.

Shafee memberitahu Malaysiakini bahawa anak guamnya kini bercadang untuk memfailkan saman ke atas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, atas dakwaan penahanan salah.

"Beliau ditahan mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM, tanpa diberitahu apa kesalahan yang dilakukannya. Penahanannya tiada alasan wajar.

“Penahanannya tidak munasabah, kerana dia tidak tahu fakta dan undang-undang yang didakwa telah dilanggar.

"Seperti mana anda menahan seseorang kerana membunuh, anda perlu bertiahu orang itu siapa yang dia telah bunuh,” kata Shafee.

Tegasnya, hak tersebut diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Anak guamnya itu juga “tiada kaitan langsung” dengan 1MDB memandangkan individu tersebut sudah lama meninggalkan firma milik kerajaan itu, dakwanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS