Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Notis 10 hari, PKR harap Mahkamah Persekutuan ambil langkah lebih berani
Diterbitkan:  Oct 5, 2015 10:49 AM
Dikemaskini: 2:58 AM

Pemuda PKR menyatakan kekecewaan ke atas keputusan Mahkamah Rayuan bahawa penguatkuasaan notis 10 hari kepada pihak polis sebelum mengadakan perhimpunan yang aman adalah sah.

Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad berkata keputusan itu yang mensabitkan setiausaha kerja PKR Johor, R Yuneswaran adalah berbeza daripada keputusan yang dibuat oleh mahkamah yang sama dalam kes beliau awal tahun lepas.

Kes Nik Nazmi menyaksikan Mahkamah Rayuan mendapati bahawa tindakan menghukum perhimpunan awam tanpa notis seperti yang ditetapkan oleh seksyen 9 (5) PAA adalah melanggari asas Perlembagaan.

"Perubahan ketara ini bagaikan mengisyaratkan satu era di mana hak asasi yang termaktub di dalam Perlembagaan semakin samar akibat penfasiran yang terhad oleh mahkamah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Sekiranya kes ini dibawa ke peringkat Mahkamah Persekutuan, kami hanya boleh berharap bahawa Mahkamah Persekutuan akan mengambil langkah yang lebih berani dan adil di dalam mentafsir Akta tersebut.

"Di dalam era global dan penuh kebebasan ini, tafsiran undang-undang berkenaan hak asasi dengan cara yang jumud adalah tidak relevan, malah ia bertentangan dengan perkembangan Malaysia sebagai negara yang bebas dan demokratik," tambahnya.

Dalam keputusan sebulat suara pada hari Khamis, mahkamah memutuskan Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 (PAA) yang menyalahi kegagalan untuk memberi notis itu sebagai "perlembagaan, sah, dan boleh dikuatkuasakan".

Mahkamah juga mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen Johor Bahru denda Yuneswaran RM6,000 kerana tidak memberi notis kepada pihak polis sebelum mengadakan perhimpunan Blackout 505 di Johor, atau penjara tiga bulan jika gagal.

Pada 25 April tahun lepas, Mahkamah Rayuan telah membuat keputusan penting yang mengisytiharkan Seksyen 9 (5) sebagai batal dan tidak sah dan tidak mengikut perlembagaan.

Panel tiga hakim diketuai baru-baru ini bekas hakim Mohamad Ariff Md Yusuf mempunyai kemudian, dalam keputusan sebulat suara, menolak tuduhan terhadap Nik Nazmi, yang didakwa berhubung dengan perhimpunan Black 505 selepas pilihan raya umum 2013.

Dengan mengisytiharkan Seksyen 9 (5) tidak mengikut perlembagaan, keperluan untuk memberitahu polis di bawah Seksyen 9 (1) masih berdiri tetapi diterjemahkan tidak boleh dikuatkuasakan kerana tidak ada hukuman bagi pelanggaran itu. Baca berita penuh

Lihat Komen
ADS