Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Video pertahan hak Syiah, ketua pejabat MB disiasat

Sekurang-kurangnya dua orang dipanggil polis untuk disoal siasat berhubung kenyataan ketua pejabat menteri besar Selangor Khalid Jaafar yang dikatakan mempertahankan hak orang Syiah di Malaysia.

Bekas pegawai di pejabat ekonomi Selangor Najwan Halimi memberitahu Malaysiakini bahawa polis dimaklumkan polis keterangannya akan diambil esok.

Katanya Khalid sudah memberikan kenyataannya pada Sabtu manakala exco Selangor Amirudin Shari turut dipanggil polis.

Amirudin ketika dihubungi berkata sedang mendapatkan maklumat lanjut berhubung perkara itu dan hanya akan memberitahu media perkembangan lanjut selepas bertemu pegawainya hari ini.

Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Wilayah Persekutuan pada 29 September lalu mendesak polis menangkap dan menyiasat Khalid bawah Akta Hasutan dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma).

JMM membuat gesaan itu ekoran penyebaran video oleh Khalid Jaafar yang didakwanya berunsur hasutan bertajuk “Hak orang Syiah harus dipPertahankan”.

Ketua pengarahnya, Faizan Mohd Nor mendakwa kenyataan Khalid berbahaya terhadap keselamatan negara dan menimbulkan kecelaruan kalangan umat Islam sendiri.

Mereka menuntut tindakan tegas diambil terhadap Khalid seperti tangkapan terhadap individu didakwa pembawa ajaran sesat Ayah Pin dan pengikut Syiah lain di negara ini.

Lihat Komen
ADS