Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
60 pondok madrasah musnah terbakar
Diterbitkan:  Oct 6, 2015 12:24 AM
Dikemaskini: Oct 6, 2015 3:03 AM

Kira-kira 60 pondok di Madrasah Ad-Diniah Yusufiah, Gelang Mas di Pasir Mas musnah dalam kebakaran malam ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 8.15 malam itu, lebih 40 pondok di situ terselamat daripada dijilat api.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Mas Penolong Penguasa Bomba MohamadNazri Abdul Wahab berkata tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kebakaran itu.

"Pondok berkenaan yang dibuat daripada kayu berkeluasan 8 X 10 kaki dibina terlalu rapat menyebabkan api marak dengan cepat," katanya ketika ditemui di tempat kejadian malam tadi.

Mohamad Nazri berkata 24 anggota bomba dengan empat jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Mas, Kota Bharu dan Tunjong (Kota Bharu), berjaya memadam dan mengawal api daripada merebak ke lebih 40 pondok di madrasah tersebut.

Beliau berkata pihaknya yang menerima panggilan mengenai kejadian itu pada jam 8.23 malam tiba di lokasi kejadian kira-kira 20 minit kemudian sebelum berjaya mengawal dan memadam kebakaran dalam tempoh setengah jam.

Katanya selain bekalan air dari kenderaan bomba, pihaknya menggunakan air dari perigi di madrasah tersebut untuk memadam kebakaran.

Beliau berkata punca kebakaran dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.

Katanya madrasah berkenaan yang merupakan tempat pengajian agama menempatkan pelajar daripada peringkat kanak-kanak hingga warga emas.

- Bernama

Lihat Komen
ADS