Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Saifuddin: Sosma kini diguna untuk tutup mulut ahli Umno

Bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah mendakwa bahawa Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma), yang digunakan terhadap pemimpin Umno, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, kini digunakan untuk menutup mulut ahli parti itu daripada bersuara terhadap perdana menteri.

Beliau mendakwa bahawa Sosma digunakan terhadap Khairuddin kerana beliau adalah seorang ahli politik dari Umno.

Pemimpin-pemimpin utama dari Umno, tambahnya, ingin memastikan dia menutup mulutnya dan menggunakannya untuk menimbulkan rasa takut di kalangan ahli Umno.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di ibunegara hari ini, Saifuddin berkata para pemimpin faham bahawa pada masa ini, Umnolah yang boleh menjatuhkan perdana menteri.

Beliau mendakwa bahawa penangkapan Khairuddin di bawah Sosma adalah untuk menakutkan ahli Umno yang mungkin mempunyai niat untuk menjatuhkan perdana menteri.

Khairuddin, bekas naib ketua Umno bahagian Batu Kawan, pada mulanya ditahan di bawah Seksyen 124C Kanun Keseksaan kerana "aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen", kerana membuat laporan terhadap 1MDB di beberapa negara.

Beberapa hari kemudian, beliau telah ditangkap semula di bawah Sosma, yang memperuntukkan seseorang itu ditahan tanpa perbicaraan sehingga selama 28 hari.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS