Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dr M: K'jaan sengaja tukar BERSIH 4 jadi isu kaum
Diterbitkan:  Oct 8, 2015 3:40 PM
Dikemaskini: 7:46 AM

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menuduh kerajaan sengaja menukar perhimpunan BERSIH 4 kepada isu perkauman untuk mengalih perhatian daripada skandal 1MDB.

Beliau juga mendakwa pentadbiran Najib menganjurkan perhimpunan balas Baju Merah yang telah dicemari kain rentang provokatif dan penghinaan kaum.

Diwawancara majalah The Diplomat , Dr Mahathir yang juga bekas presiden Umno, ketika ditanya berhubung perhimpunan kontroversi 16 September itu, berkata:

"Ia dianjurkan oleh kerajaan. Mereka menukat demonstrasi BERSIH kepada perkara perkauman, orang Cina lawan orang Melayu, sedangkan ia tidak.".

"Tetapi mereka perlu mengalih perhatian mengenai tuntutan BERSIH berkaitan 1MDB kepada perkara lain dan mereka jadikan kaum sebagai isu. Ini suatu yang bahya, tetapi kerajaan mahu meraih sokongan rakyat kepada mereka," tambahnya.

Kerajaan dan Umno menjarakkan diri mereka daripada perhimpunan Baju Merah yang dianjurkan untuk mempertahankan maruah melayu walaupun beberapa pemimpin parti itu hadir dan menyampaikan ucapan berapi.

Bagaimanapun, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata pemimpin tersebut mewakili NGO.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS