Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pejabat AG bersihkan 1MDB, Bank Negara cadang semak
Diterbitkan:  Oct 8, 2015 4:24 PM
Dikemaskini: 10:01 AM

Pejabat Peguam Negara (AG) membersihkan pegawai 1MDB daripada sebarang salah laku mengenai siasatan yang dijalankan oleh Bank Negara.

"Kertas siasatan telah diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara pada 21 Ogos 2015.

"Kertas siasatan itu dikaji, Timbalan Pendakwaraya Persekutuan 1 Abdul Majid Tun Hamzah memutuskan bahawa tiada kesalahan yang dilakukan oleh pegawai 1MDB dan mengarahkan tiada siasatan lanjut dibuat," kata Pejabat itu dalam satu kenyataan hari ini.

Pejabat itu berkata kertas siasatan itu dikembalikan kepada Bank Negara pada 11 September dan keputusan untuk tidak mendakwa telah dimaklumkan kepada bank pusat itu pada hari yang sama.

Susulan itu, Bank Negara, dalam surat bertarikh 1 Oktober, mencadangkan supaya Pejabat Peguam Negara menyemak semua keputusannya.

Kenyataan itu juga menyebut bahawa selepas mempertimbangkan pemintaan dan fakta bahawa tiada bukti baru ditemui, maka peguam negara memutuskan untuk mengekalkan keputusan sebelum ini.

Kenyataan itu juga menyebut, pejabat itu menegaskan bahawa laporan antara 12 September 2015 sehingga sekarang berkaitan kertas siasatan itu masih berada di Pejabat Peguam Negara dan perbincangan mengenainya masih berlangsung adalah tidak tepat dan tidak benar.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS