Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pejabat AG: Pasukan petugas siasat 1MDB tidak dibubar
Diterbitkan:  Oct 8, 2015 4:47 PM
Dikemaskini: 9:47 AM

Pasukan Petugas Khas menyiasat firma pelaburan 1MDB tidak pernah dibubarkan, kata Pejabat Peguam Negara.

Dalam kenyataan hari ini, pejabat itu berkata pihaknya tidak pernah membuat sebarang kenyataan yang bermaksud sedemikian.

"Hakikatnya, siasatan yang dijalankan oleh agensi yang terlibat tidak pernah pada bila-bila masa dihentikan atau disekat.

"Peguam negara sentiasa memantau dan memberi arahan kepada agensi yang berkaitan apabila siasatan telah dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara, termasuk arahan untuk mempercepat siasatan.

"Sehingga hari ini, polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) belum melengkapkan siasatan mereka kerana kenyataan beberapa saksi utama masih belum direkodkan," kata kenyataan itu.

Pejabat Peguam Negara mengulas gesaan Majlis Raja-Raja Melayu yang mahu siasatan berhubung perkara itu dipercepatkan dan jika terdapat salahlaku, maka tindakan perlu diambil.

Pendirian Pejabat itu dilihat bercanggah dengan kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 5 Ogos yang menyatakan Pasukan Petugas Khas sudah tidak diperlukan seperti yang dinasihatkan oleh Peguam Negara yang baru Tan Sri Mohamad Apandi Ali.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS