Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Mungkin tak saman WSJ di Amerika, Najib tak dikenali sana'

Peguam yang mewakili Datuk Seri Najib Razak akan keberatan bagi memfailkan saman terhadap akhbar The Wall Street Journal (WSJ) berhubung artikel yang mendakwa US$700 juta (RM2.6 bilion) disalurkan ke akaun bank peribadi perdana menteri.

Alasan yang diberikan adalah bahawa Najib tidak dikenali di Amerika Syarikat.

Firoz Hussein, Ahmad Jamaluddin dan Datuk Mohd Hafarizam Harun berkata anak guamnya mahu memfailkan saman itu di negara ini di mana Najib dikenali ramai.

Firoz memberi contoh kes seorang ahli perniagaan dari luar United Kingdom yang memfailkan saman di sana dan menang tetapi ganti rugi yang diberikan adalah kecil.

"Sebabnya ialah orang itu tidak dikenali di UK walaupun saman fitnah difailkan di sana."

"Atas sebab itu, saman (terhadap WSJ), jika difailkan akan dibuat di Malaysia di mana beliau (Najib) dikenali," katanya.

Ditanya apa yang menghalang mereka dari memfailkan saman terhadap WSJ kerana keadilan adalah penting bagi perdana menteri, Hafarizam berkata mereka perlu tahu sama ada akhbar kewangan antarabangsa yang berpangkalan di New York mahu menggunakan Akta SPEECH.

"Keadilan adalah satu perkara, tetapi pampasan ganti rugi juga penting. Jika anda bertanya kepada Lim Guan Eng dan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, mereka bukan sahaja mencari keadilan tetapi juga mendapat pampasan ganti rugi kewangan," katanya.

"Kami tidak mahu perkara ini menjadi penghakiman di atas kertas (tidak bernilai) apabila mereka menggunakan Akta SPEECH, menjadikan keputusan mahkamah di sini tidak boleh dikuatkuasakan di sana."

Hafarizam berkata ganti rugi kepada pelanggannya bukan sahaja berhubung apa yang dicetak tetapi juga berita yang boleh dibaca melalui internet dan diakses di 180 negara.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS