Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Yapeim jejak dalang bocorkan dokumen syarikat
Diterbitkan:  Nov 24, 2015 11:54 AM
Dikemaskini: 3:57 AM

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) hampir mengenal pasti pihak yang membocorkan dokumen dalaman kepada Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW).

Ketua Pengarah yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Yapeim, Datuk Abibullah Samsudin berkata, pihaknya juga tidak menolak kemungkinan perbuatan itu dilakukan oleh orang dalam yayasan itu sendiri di samping ‘unsur-unsur luar’.

Bagaimanapun, katanya, kepada polis untuk menyiasat perkara itu.

“Kalau saya sebutkan (secara mendalam) akan mengganggu siasatan polis dan kita sedang buat siasatan dalaman dan sedang mencari punca daripada mana perkara ini berlaku.

“Ada sedikit keyakinan maklumat ini daripada dalam dan sedikit daripada unsur-unsur luar,” katanya yang dipetik oleh Utusan Malaysia hari ini.

"Kami agak pasti bahawa infromation itu diterima daripada seseorang dari dalam dan juga dari unsur-unsur luar."

Yapeim menjadi sasaran NOW yang membuat beberapa siri pendedahan terhadap yayasan itu yang mendakwa berlakunya salah urus dan unsur rasuah.

Ini termasuk dakwaan bahawa Timbalan Presiden Yapeim Datuk Zaleha Hussin, suami dan anaknya dilantik ke beberapa jawatan penting dalam yayasan itu dan anak syarikatnya, sehingga membolehkan keluarga itu meraih pendapatan bersama RM81,700 sebulan.

Yapeim juga dituduh menggunakan RM410,000 dana Pemangkin untuk membayar perbelanjaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom ke Amerika Syarikat.

NOW juga mendakwa bahawa RM490,000 dana Yapeim dibelanjakan untuk mengadakan kursus perkahwinan di Paris.

Dalam siri terbaru pendedahan semalam, NOW turut mendakwa Yapeim terlibat dalam lawatan ke New York, yang menelan kos kira-kira RM100,000.

Lihat Komen
ADS