Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
NGO pro-BN serah usul haramkan Nurul Izzah masuk Sabah
Diterbitkan:  Nov 25, 2015 12:41 PM
Dikemaskini: 4:44 AM

Kira-kira 200 orang awam dan anggota badan bukan kerajaan (NGO) hari ini menyerahkan usul meminta Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah mengecam tindakan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berjumpa dengan Jacel Kiram, anak perempuan bekas ketua kumpulan bersenjata yang menceroboh Lahad Datu pada 2013.

Usul itu diserahkan oleh Presiden Pakatan Pro-Barisan Nasional (BN), Zulkarnain Mahdar selaku jurucakap kumpulan itu kepada wakil Speaker DUN di pintu masuk bangunan DUN, di Kota Kinabalu.

Bercakap kepada pemberita selepas menyerahkan usul itu, Zulkarnain berkata usul itu bagi memohon Speaker DUN, Datuk Syed Abas Syed Ali menyampaikan kepada anggota DUN supaya mengecam tindakan Nurul Izzah dan seorang lagi Naib Presiden PKR, Tian Chua yang dikatakan bertanggungjawab mengaturkan pertemuan antara Nurul Izzah dan Jacel.

Katanya usul itu juga meminta sidang DUN membuat keputusan mengharamkan kemasukan Nurul Izzah dan Tian Chua ke Sabah.

"Kami mahu mesej ini sampai kepada Nurul Izzah dan Tian Chua. Hati kami orang Sabah cukup terguris. Tindakan mereka ini membuka luka lama yang telah kami cuba lupakan trauma itu.

"Kami tidak mahu mereka menjejakkan kaki ke Sabah... sebagai tanda solidariti kepada keluarga mangsa anggota keselamatan yang terkorban ketika (mempertahankan negara) dalam insiden (pencerobohan Lahad Datu) itu," katanya.

Zulkarnain berkata usul itu adalah reaksi bagi mewakili seluruh penduduk Sabah yang kesal dengan tindakan Nurul Izzah dan Tian Chua.

Kumpulan itu turut mengadakan demonstrasi spontan dan aman bagi membantah tindakan dua pemimpin PKR itu selama kira-kira dua jam di hadapan pintu masuk bangunan DUN sebelum bersurai, dengan dipantau rapi anggota polis.

- Bernama

Lihat Komen
ADS