Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pasangan OKU ‘merangkak’ demi sesuap nasi
Diterbitkan:  Nov 26, 2015 12:00 PM
Dikemaskini: 4:14 AM

Hanya kerana butang lif yang rosak, sepasang suami isteri orang kelainan upaya (OKU) terpaksa merangkak untuk turun dari tangga setiap hari untuk ke tempat kerja.

A Thangarajoo, 44, yang berkerusi roda, tinggal di tingkat satu Blok C, yang merupakan blok khas untuk keluarga OKU di PPR Taman Wahyu 2 di Kuala Lumpur.

Oleh kerana butang lif ke tingkatnya tidak berfungsi, beliau dan isterinya, M Blle, 44, terpaksa merangkak turun tangga setiap pagi.

"Saya tak kisah merangkak jika tangga itu bersih, tapi ia sangat kotor. Macam-macam ada, (seperti) kencing, najis kucing, sisa makanan dan air ludah," kata Thangarajoo, bekas pemain tenis paralimpik yang dikenali sebagai Rajoo.

Menurutnya, beliau terpaksa mengalas surat khabar lama di tangga itu sebelum merangkak bagi mengelakkan pakaiannya kotor.

"Lebih teruk, kaki saya sakit teruk kerana bergesel dengan tangga kerana saya tidak boleh bengkokkan kaki," katanya dengan nada sedih.

A disabled couple has to crawl their way down from their flat every morning - because of foot-dragging by the management in fixing a faulty lift button.A Thangarajoo, 44, who is wheelchair-bound, said he lives on the first floor of Block C, which is a block specially for disabled families, at PPR Taman Wahyu 2 in Kuala Lumpur.Read more here: http://www.malaysiakini.com/news/321092

Posted by Malaysiakini on Wednesday, 25 November 2015

Rajoo berkata lazimnya lif yang rosak cepat dibaiki selepas pihak pengurusan dihujani aduan daripada penduduk di 17 tingkat perumahan awam itu. Bagaimanapun, kerana kali ini hanya satu butang rosak di tingkat pertama, pihak pengurusan tidak melihat kerosakan itu perlu dibaiki segera.

Terdapat juga sebuah lif baru di blok itu, tetapi menurut Rajoo ia belum berfungsi sepenuhnya lagi.

Menurut Rajoo, lif yang digunakannya itu rosak dua hari sebelum Deepavali dan hampir setiap hari beliau membuat aduan tetapi pihak pengurusan belum lagi bertindak.

"Ada sekali apabila kita telefon buat aduan, pihak pengendali lif berkata, hanya tingkat satu, mengapa tidak jalan turun bawah?

"Jika bukan kerana anak saudara kami yang membantu semasa cuti sekolah, kami tidak mampu untuk pergi ke tempat kerja," kata Blle.

Rajoo dan Blle menjalankan sebuah kedai makan di pejabat Malaysiakini di Petaling Jaya.

Sejak kerosakan itu, sudah lebih seminggu, Rajoo dan Blle akan merangkak turun tangga bersama anak saudara mereka yang membantu membawa turun kerusi roda dan barangan keperluan lain.

Rajoo dan isterinya telah menetap di flat itu selama sembilan tahun dan mereka berkata lif tidak berfungsi bukanlah sesuatu yang baru tetapi kali ini adalah yang paling lama sehingga mereka terpaksa merangkak untuk turun tangga hanya kerana butang yang rosak.

"Sekali, apabila lif rosak, ada seorang wanita di tingkat 13 yang sakit dan perlu pergi ke hospital.

"Ambulans datang tetapi ahli paramedik yang menggunakan tangga ke tingkat 13 tidak dapat membawa mangsa turun. Dia (mangsa) kemudiannya meninggal dunia," kata Rajoo.

Lihat Komen
ADS