Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
2 kanak-kanak lemas jatuh dalam perigi lama
Diterbitkan:  Nov 27, 2015 2:49 PM
Dikemaskini: 6:50 AM

Dua kanak-kanak lemas dalam sebuah perigi lama yang terletak di dalam kebun kelapa sawit, berhampiran rumah mereka di Kampung Alur Belanga, Alor Keladi dekat Jerteh di Besut petang semalam.

Ketua Polis Daerah Besut, Supt Khaled Che Lah berkata mangsa Mohd Nabil Nuriman Mohd Lazim, 9, dan Muhammad Amirul Hakim Syahrul Azman, 7, dipercayai bersama seorang lagi rakannya Muhammad Izul Apiq Amirozi, 8, telah bermain di satu kawasan lopak air dalam kebun itu, kira-kira 100 meter dari rumah Mohd Nabil Nuriman.

"Ketiga-tiga kanak-kanak itu tidak menyedari bahaya bermain air di kawasan itu sebelum mereka terjatuh ke dalam perigi yang sama paras dengan lopak air," katanya kepada Bernama hari ini.

Menurut beliau, Muhammad Izul Apiq yang berjaya menyelamatkan diri meminta pertolongan daripada bapanya yang bergegas mengeluarkan kedua-dua mangsa dari telaga itu serta meminta anak lelakinya itu pergi memberitahu kejadian tersebut kepada bapa Mohd Nabil Nuriman kira-kira pukul 5 petang.

"Kedua-dua mangsa telah dikejarkan ke Hospital Besut namun telah meninggal dunia ketika dalam perjalanan untuk rawatan.

Mohd Nabil Nuriman merupakan pelajar kelas Program Pendidikan Khas Intervensi (PPKI) di Sekolah Kebangsaan (SK) Alor Keladi, Jerteh manakala Muhammad Amirul Hakim dari SK Kampung Nangka, Kuala Besut.

Menurut Khaled, siasatan mendapati paras air perigi yang tidak dipagar itu didapati meningkat lebih empat meter akibat hujan lebat sejak beberapa hari lalu.

Perigi lama itu masih digunakan oleh pemilik kebun sawit untuk mendapatkan sumber air bagi tujuan pertanian terutama pada musim panas.

Sementara itu bapa Mohd Nabil Nuriman, Mohd Lazim Muhammad, 44, ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Besut berkata anak kelima daripada sembilan adik-beradik itu makan tengah hari bersamanya di rumah sebelum mangsa keluar tanpa disedari untuk bertemu dua rakannya itu.

Katanya, beliau terkejut apabila seorang daripada rakannya yang terselamat datang ke rumahnya untuk memaklumkan yang anaknya itu lemas di perigi lama.

- Bernama

Lihat Komen
ADS