Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jangan sentuh Americk, kata NGO guaman kepada polis
Diterbitkan:  Nov 30, 2015 4:44 PM
Dikemaskini: 8:52 AM

Lawyers for Liberty (LFL) mahu polis membatalkan niat mereka untuk menyoal peguam Americk Sidhu berhubung akuan bersumpah (SD) anak guamnya yang ‘panas’.

Pengarah Eksekutif LFL, Eric Paulsen hari ini memberi amaran bahawa tindakan seumpama itu adalah satu bentuk gangguan terhadap seorang peguam yang semata-mata melaksanakan tugas mewakili anak guamnya.

"Americk, seperti mana-mana peguam lain, mesti dibenarkan menjalankan kerja-kerjanya dengan bebas dan tanpa gangguan yang tidak wajar.

"Kami juga mahu pihak polis mengiktiraf dan menghormati fungsi penting yang dimainkan oleh peguam dalam menegakkan kedaulatan undang-undang dan hak-hak perlembagaan, termasuk hak mendapatkan khidmat undang-undang seperti yang dijamin oleh Perkara 5, Perlembagaan Persekutuan," kata Paulsen dalam satu kenyataan.

Americk dijangka disoal siasat oleh polis esok berhubung SD yang dibuat oleh anak guamnya, Charles Suresh Morais berhubung pembunuhan abangnya, timbalan pendakwa raya kanan Kevin Anthony Morais.

Pemilik rangkaian hotel yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu melarikkan dirinya dari Malaysia, tidak lama lagi selepas mendedahkan kandungan SD itu kepada media pada Rabu lalu.

Sementara itu, Paulsen berkata langkah untuk menyiasat peguam yang mewakili anak guamnya adalah serangan serius ke atas kebebasan Bar dan prinsip asas hak istimewa peguam-anak guam, di mana semua peguam terikat.

"Ini adalah asas yang semua komunikasi dan rundingan antara peguam dan anak guam mereka dalam hubungan profesional adalah sulit dan suatu keistimewaan.

"Di samping itu, peguam tidak boleh dikaitkan dengan anak guam dan tindakan mereka ketika melaksanakan tugasnya.

"Kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk memastikan bahawa piawaian antarabangsa seperti Prinsip Asas Pertubuhan Bangsa Bersatu mengenai Peranan Peguam (1990) dipatuhi," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS