Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Exco: Tanah lembut, kajian dibuat sebelum bina LPT2
Diterbitkan:  Nov 30, 2015 5:00 PM
Dikemaskini: 10:09 AM

Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu hari ini diberitahu pembinaan Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) dibuat setelah kajian kejuruteraan bersesuaian dengan keadaan tanah lembut di jajaran itu, dijalankan.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Kemudahan Awam Terengganu, Ir Rosli Othman berkata hasil kajian itu mendapati 60 peratus dari jajaran lebuh raya sepanjang 184 kilometer itu adalah terdiri daripada tanah lembut.

"Bagaimanapun, pembinaan dibuat Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Kementerian Kerja Raya itu, telahpun mengambil kira semua faktor dari aspek kejuruteraan mengenai struktur tanah dan keselamatan pengguna lebuh raya itu.

"Maknanya dari segi kejuruteraan, sebelum reka bentuk itu dibuat, satu kajian atau penyiasatan tanah telah dilaksanakan bagi mengenal pasti keupayaan tanah itu untuk menampung bebanan.

"Hasil kajian itu, kita kemudian mereka bentuk satu cara. Contohnya, bagaimana memastikan dalam tempoh selepas selesai atau sedang dalam pembinaan (LPT2), tidak berlaku lagi kejadian tanah mampat," katanya menjawab soalan Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar (BN-Air Putih)hari ini.

Menjawab soalan tambahan Wan Abdul Hakim mengenai punca kemalangan yang sering berlaku di LPT2, Rosli berkata ia disebabkan oleh tiga faktor utama iaitu kecuaian manusia, masalah kenderaan serta keadaan persekitaran.

"Hasil laporan mendapati lebih banyak kemalangan pada waktu siang iaitu 66 peratus berbanding sebelah malam (41 peratus) serta lebih banyak kemalangan ketika cuaca baik iaitu 66 peratus berbanding waktu hujan (33 peratus) dan waktu berkabus kira-kira satu peratus.

"Sejak Februari hingga 16 Oktober lepas, 497 kes atau kira-kira 71 peratus kemalangan di LPT2 dikesan berpunca daripada kenderaan yang terbabas, diikuti kejadian langgar belakang sebanyak 95 kes atau 14 peratus dan sebagainya.

"Dari Januari 2011 hingga Oktober 2015, sebanyak 24 kes kemalangan maut akibat laju dan terbabas sehingga menyebabkan 31 kematian direkodkan diikuti kes memandu laju dan melanggar belakang (sembilan kes dengan 10 kematian), memandu ketika mengantuk dan langgar belakang (lima kematian) serta memandu laju dan bergesel serta mengantuk dan terbabas, masing-masing empat kematian direkodkan," katanya.

Bagi kemalangan berpunca daripada kenderaan pula, beliau berkata dalam tempoh yang sama (Januari 2011 hingga Oktober 2015), sebanyak tujuh kematian direkodkan berpunca daripada tayar pecah dan pancit.

Selain itu, faktor persekitaran seperti angin lintang, kabus tebal, langgar lembu dan sebagainya turut merekodkan empat kematian, sekali gus menjadikan jumlah kematian keseluruhan dalam tempoh yang sama adalah sebanyak 82 kes, katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS