Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
AG bantah usaha Abim halang k'jaan tandatangani TPPA

Jabatan Peguam Negara hari ini membantah permohonan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan dua NGO lain untuk mendapatkan semakan kehakiman terhadap keputusan kerajaan menerima Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan yang mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan berkata Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tidak boleh mendengar kes itu kerana ia bukan di bawah bidang kuasanya.

"Mahkamah tidak boleh membicarakan isu-isu perjanjian antarabangsa dan keputusan dasar," kata Shamsul.

Hujahan lanjut mengenai isu ini akan dibuat oleh peguam Hanif Khatri Abdulla pada 12 Januari akan datang.

Berikutan itu, beliau berkata, permohonan berkenaan akan didengar.

Permohonan berkenaan dibuat supaya Mahkamah Tinggi mengeluarkan perintah melarang Najib, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dan kerajaan daripada meneruskan proses menandatangani TPPA sehingga semakan didengari dan diputukan mahkamah.

Antara tuntutan dibuat ialah mewajibkan responden mededahkan teks perjanjian TTPA dan faedah yang bakal diperolehi kepada umum.

Rundingan TPPA dimuktamadkan pada 5 Oktober lalu di Atlanta, AS dan teks dokumen itu dijangka disiapkan penghujung bulan ini untuk dibentangkan di parlimen.

Malaysia perlu membuat keputusan untuk menandatangani perjanjian itu selewat-lewatnya pada dua minggu pertama 2016.

Rundingan TPPA yang julung kali dilancar pada 2005, membabitkan 12 negara iaitu Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, AS dan Vietnam.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS