Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes pelajar jilat jalan raya, 6 remaja dihadap ke mahkamah
Diterbitkan:  Feb 5, 2016 6:15 PM
Dikemaskini: 10:16 AM

Enam remaja lelaki termasuk empat bawah umur didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya hari ini berhubung kes buli dua pelajar sekolah yang bersujud sambil menjilat jalan raya di sekitar Sea Park yang menjadi viral di laman sosial, bulan lalu.

Tiga remaja bawah umur berusia 17 tahun mengaku bersalah manakala seorang lagi remaja bawah umur berusia 17 tahun mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu.

Dua lagi remaja, Tan Sze Keong, 18, lepasan Sijil Pelajaran Malaysia dan Lim Khoo Boo Kean, 19, pelajar kolej juga mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Majistret Fadzlin Suraya Datuk Mohd Suah.

Mahkamah bagaimanapun belum menjatuhi hukuman ke atas tiga pesalah muda yang mengaku bersalah itu kerana menunggu laporan akhlak mereka dan menetapkan 10 Mac untuk sebutan semula kes.

Mengikut pertuduhan, Tan dan Lim bersama-sama empat lagi remaja bawah umur didakwa menyuruh dua pelajar lelaki berusia 15 tahun bersujud sambil menjilat jalan raya dengan tujuan untuk mengaibkan kehormatan di kawasan belakang sebuah sekolah menengah di Sea Park, Kelana Jaya pukul 1 tengah hari 29 Januari lalu.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Saphirra Selamat menawarkan wang jaminan RM1,000 bagi empat remaja bawah umur namun tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap Tan dan Lim.

Bagaimanapun, peguam Datuk Suraj Singh yang mewakili Tan dan Lim memohon mahkamah membenarkan jaminan dengan alasan kedua-dua tertuduh masih tinggal bersama keluarga dan ibu bapa mereka bersedia memastikan kehadiran tertuduh ke mahkamah untuk prosiding seterusnya.

Majistret Fadzlin Suraya membenarkan empat pesalah bawah umur masing-masing diikat jamin RM500 dengan seorang penjamin manakala Tan dan Lim dibenarkan diikat jamin RM1,000 dengan seorang penjamin.

Minggu lalu, rakaman perbuatan buli melibatkan dua mangsa lelaki berusia 15 tahun menjadi viral di laman sosial.

Video berdurasi 34 saat yang dimuat naik di laman Facebook Sabtu lalu itu memaparkan mangsa lengkap berpakaian sekolah menjilat jalan raya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS