Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KP: 393 sampel darah negatif virus Zika
Diterbitkan:  Feb 12, 2016 7:26 PM
Dikemaskini: 11:28 AM

Kesemua 393 sampel darah pesakit yang diuji untuk mengesan virus Zika menunjukkan keputusan negatif setakat ini, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata pemantauan kementerian melalui survelan makmal berterusan oleh Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK) dan Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dari Jun 2015 sehingga 10 Februari 2016 mendapati kesemua sampel darah itu menunjukkan gejala denggi tetapi negatif bagi Ujian NS 1 yang bertujuan mengesan virus Zika.

Pada masa ini, katanya, tiada vaksin untuk mencegah daripada jangkitan dan tiada ubat khusus untuk merawat virus Zika.

Kementerian Kesihatan juga mengambil langkah proaktif bagi membendung penularan virus Zika ke negara ini termasuk melakukan pengawasan rapi terutamanya di pintu-pintu masuk antarabangsa, katanya dalam kenyataan hari ini.

“Pelawat-pelawat yang tiba dari negara-negara yang dijangkiti virus Zika akan diberikan Kad Amaran Kesihatan dan tindakan perlu diambil sekiranya mengalami gejala dan tanda jangkitan Zika selepas kembali dari negara itu dalam tempoh seminggu,” jelasnya.

Dr Noor Hisham juga menyarankan orang ramai supaya melaksanakan langkah-langkah pencegahan terutamanya memastikan persekitaran yang bersih dan menghapuskan tempat-tempat pembiakan Aedes, dan memakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang serta menggunakan repelan.

“Sekiranya menghidap gejala dan tanda-tanda jangkitan Zika seperti demam, sakit badan, ruam dan konjuktivitis dalam tempoh tujuh hari setelah kembali dari 33 negara yang dijangkiti virus Zika, segeralah mendapatkan rawatan di klinik ataupun hospital,” katanya.

Penularan jangkitan virus Zika yang merebak secara pantas di beberapa negara terutama di rantau Amerika telah mencetuskan kebimbangan majoriti penduduk dunia.

Menurut maklumat terkini Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sebanyak 33 negara telah melaporkan jangkitan virus Zika dari Januari 2014 hingga 5 Februari 2016.

Antara negara yang disahkan terbabit dengan virus itu ialah Barbados, Bolivia, Brazil, Colombia, Curacao, Republik Dominica, Ecuador, El Salvador, Guiana Perancis, Guadaloupe, Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Martinique, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Puerto Rico, Saint Martin, Surinam, Virgin Islands (Amerika Syarikat) dan Venezuela.

- Bernama

Lihat Komen
ADS