Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lim harap Agong panggil RCI isu 1MDB, RM2.6 bilion
Diterbitkan:  Mar 6, 2016 1:52 PM
Dikemaskini: 5:57 AM

Walaupun penggantungan Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang daripada Parlimen masih berterusan, beliau berharap titah Yang di-Pertuan Agong esok akan memanggil sebuah suruhanjaya siasatan diraja (RCI) untuk melihat isu 1MDB dan skandal RM2.6 bilion.

"Saya hanya mempunyai satu hasrat terhadap titah diraja pada pembukaan rasmi parlimen pada hari Isnin: bahawa Agong akan mengumumkan penubuhan RCI terhadap skandal mega Perdana Menteri (Datuk Seri) Najib Abdul Razak," kata Lim dalam ucapan pada majlis kutipan sumbangan DAP Sarawak malam semalam.

Esok, Agong seperti kebiasaan akan menyampaikan titah pada pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen ke-13

Lim berkata RCI adalah perlu untuk menyelesaikan isu skandal derma RM2.6 bilion dan RM42 juta yang disalurkan daripada SRC International - yang dimasukkan ke akaun bank peribadi Najib - dan juga dakwaan salah urus 1MDB.

Ini kerana katanya, laporan akhir Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang mengenai 1MDB kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Lim menegaskan bahawa PAC adalah jawatankuasa parlimen, dan keputusan ini adalah satu penghinaan kepada PAC, Parlimen, dan kesemua 222 ahli parlimen di dewan yang berada di bawah naungan Agong.

Dalam perkembangan lain, Lim mengeluh bahawa masih tiada tanda-tanda bahawa PAC akan memanggil personaliti utama untuk siasatan ke dalam 1MDB - seperti Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, pengarah operasi khas SPRM Datuk Bahri Mohamed Zin, bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador, Najib sendiri dan jutawan kelahiran Pulau Pinang Taek Jho Low.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS