Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
EAIC mahu polis didakwa kerana tutup kematian tahanan

Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) mencadangkan jabatan peguam negara mempertimbangkan untuk memfailkan tuduhan jenayah terhadap anggota polis yang didapati menulis maklumat palsu dalam diari lokap melibatkan kematian mangsa dalam tahanan N Dharmendran.

Pengerusi EAIC Yaacob Md Sam berkata demikian ketika membentangkan laporan mengenai hasil pendengaran awam berikutan kematian Dharmendran, yang meninggal dunia semasa dalam tahanan polis pada 21 Mei 2013.

Suruhanjaya itu mendapati bahawa enam entri terakhir dalam diari lokap D9 IPK Kuala Lumpur, yang ditulis oleh dua pengawal lokap, adalah palsu.

Beberapa entri ditulis dalam cara yang luar biasa oleh salah seorang pengawal kerana ditulis hanya selepas dua atau tiga hari selepas kematian si mati.

Suruhanjaya itu juga mendapati bahawa entri 3150-3153 dibuat secara bersama oleh pegawai-pegawai kanan polis, yang terdiri daripada timbalan ketua jabatan siasatan jenayah risikan/ operasi, pegawai dan timbalan pegawai yang bertanggungjawab bagi D9 IPK Kuala Lumpur dan pegawai D9 IPK Kuala Lumpur.

Suruhanjaya itu juga mendapati bahawa anggota polis terbabit juga mengarahkan dua pengawal lokap untuk menulis entri palsu dalam diari lokap pada malam Dharmendran meninggal dunia.

Suruhanjaya itu, sementara itu, mengesahkan bahawa kematian Dharmendran adalah hasil daripada penggunaan kekerasan fizikal oleh pihak polis.

EAIC berkata penggunaan kuasa fizikal yang menyebabkan kecederaan dan kematian telah melanggar Peraturan Mesyuarat Ketua Polis Negara (IGSO) yang melarang penggunaan kekerasan fizikal terhadap tahanan semasa soal siasat.

Selain 52 kesan lebam ditemui pada si mati, bedah siasat yang dijalankan juga mengesahkan bahawa dua dawai kokot pada telinga si mati telah dilekatkan semasa dia masih hidup.

Lihat Komen
ADS