Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis: Kanak-kanak 11 tahun dan sepupu tipu untuk dapat wang tebusan
Diterbitkan:  May 6, 2016 6:40 PM
Dikemaskini: 10:44 AM

Seorang kanak-kanak lelaki warga Myanmar berumur 11 tahun sanggup berpakat dengan sepupunya dengan mereka cerita kononnya dirinya dikurung bagi mendapatkan wang tebusan daripada kakaknya sendiri.

Kes itu terbongkar apabila polis menemukan kanak-kanak lelaki itu dalam tempoh 48 jam selepas menerima laporan daripada kakak kanak-kanak itu.

"Hasil maklumat dan siasatan yang dijalankan, kanak-kanak itu berjaya dijumpai dalam tempoh 48 jam selepas suspek (sepupunya) menghubungi kakak kanak-kanak itu (pada 1 Mei)," kata Ketua Polis Daerah Serdang ACP Megat Mohd Aminuddin Megat Alias pada sidang media di Serdang hari ini.

Beliau berkata hasil siasatan lanjut mendapati kanak-kanak terbabit berpakat dengan sepupunya berumur 23 tahun itu bagi mendapatkan wang tebusan untuk ke Australia.

"Siasatan mendapati kanak-kanak itu mereka cerita dia telah dikurung... wang tebusan itu diminta untuk digunakan untuk ke Australia," katanya.

Megat Mohd Aminuddin berkata kanak-kanak itu dan sepupunya ditahan polis di Bangi, dekat Serdang Isnin lepas.

Menurutnya, sepupunya telah membuat panggilan telefon kepada kakak kanak-kanak itu kononnya adiknya telah dikurung dan meminta wang tebusan RM40,000 pada 1 Mei lalu.

"Lelaki itu menggugut untuk menjual kanak-kanak itu sekiranya gagal menyediakan wang tebusan itu.

"Selepas berunding suspek bersetuju untuk menerima wang tebusan RM20,000 daripada kakak kanak-kanak itu," katanya.

Beliau berkata kanak-kanak dan sepupunya direman empat hari bermula Isnin lepas bagi membantu siasatan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS