Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Dr M pun tak dapat bantu jika pembangkang berpecah'

Kempen Tun Dr Mahathir Mohamad menentang BN dalam pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar tidak akan banyak dapat membantu peluang pembangkang kerana mereka tidak bersatu untuk mendapat manfaat daripadanya, kata para penganalisis.

Pengarah program Merdeka Center, Ibrahim Suffian berkata kehadiran Mahathir hanya boleh memberi faedah kepada pembangkang jika mereka bersatu.

"Memandangkan bahawa pembangkang berpecah dan bergerak dalam arah yang berbeza, maka saya fikir ia adalah sukar walaupun bagi seseorang berkedudukan seperti Mahathir untuk menarik pengundi supaya menyokong mereka," kata Ibrahim kepada Malaysiakini.

Dalam pertandingan banyak penjuru yang menurut Ibrahim berkemungkinan berlaku, undi Melayu untuk pembangkang akan berpecah kepada dua - mereka yang kekal menyokong PAS dan yang cenderung menyokong parti-parti lain seperti Parti Amanah Negara (AMANAH).

Secara realistiknya, tegas Ibrahim, peluang pembangkang untuk merampas kerusi Sungai Besar dan Kuala Kangsar dari BN adalah kecil.

Pada pandangan beliau, peluang Pakatan Harapan untuk menarik pengundi Melayu dari PAS adalah kecil ekoran perselisihan di antara mereka dan kekurangan kepimpinan Melayu yang kuat.

Sebaliknya, ketua kluster politik, keselamatan dan antarabangsa Majlis Profesor Negara, Datuk Mohamed Mustafa Ishak, percaya pembangkang akan mendapat manfaat daripada kempen Mahathir untuk mereka, sekiranya PRK bagi dua kerusi tersebut, membabitkan satu lawan satu.

Umno, katanya, akan perlu berdepan dengan pakatan pembangkang dan ia perlu membuat persediaan untuk menghadapi Mahathir dan ia akan menjadi sukar untuk Umno.

Tetapi, seperti juga Ibrahim, Mustafa berkata, isu yang paling penting ialah sama ada pertandingannya satu lawan satu atau banyak penjuru.

"Beliau (Mahathir) juga berkata beliau mengharapkan pertandingan satu lawan satu. Jika ia satu-lawan satu, maka pembangkang mungkin mempunyai peluang," tegas Mustafa.

PRK itu, katanya, adalah penting kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ingin menunjukkan bahawa BN masih lagi popular.

Najib, katanya, mahu menunjukkan bahawa di sebalik semua isu-isu lain - 1MDB serta kritikan Mahathir terhadap Najib - BN masih boleh menang.

Manakala Mahathir pula, tambahnya, mungkin menggunakan peluang itu untuk berkempen untuk Deklarasi Rakyat dan meneruskan serangannya terhadap perdana menteri.

Sementara itu, penganalisis bebas Khoo Kay Peng juga berpendapat bahawa kempen untuk pembangkang hanya akan memberi manfaat kepada mereka jika mereka boleh mengelakkan pertembungan banyak penjuru.

"Jika pembangkang kalah, ia kerana tidak ada perpaduan. Jika Najib kalah kedua-dua kerusi itu, walaupun dengan pertembungan banyak penjuru, ia bermakna rakyat sudah bersedia untuk menghukum dia," kata Khoo.

Sekiranya pembangkang kalah, Mahathir, bagaimanapun, tidak akan melihat seburuk mereka.

"Ia bukan Mahathir berbanding Najib. Mahathir hanya faktor tetapi dia tidak mempunyai penglibatan pilihan raya. (Dia) tidak mengetuai parti bertanding, "katanya.

Tetapi sekiranya BN kalah, Khoo berkata, Mahathir kemudian boleh memulakan momentum untuk menggerakkan pemberontakan dalaman.

Bekas Naib Pengerusi Umno Batu Kawan Khairuddin Abu Hassan telah mengesahkan bahawa Mahathir akan memukul berkempen di kedua-dua Sungai yang Besar dan Kuala Kangsar pilihan raya kecil.

Bekas perdana menteri itu baru-baru ini menggesa parti-parti pembangkang untuk menggabungkan usaha mereka untuk menghalang BN daripada mengekalkan kedua-dua kerusi Parlimen.

Pilihan raya kecil yang akan diadakan pada 18 Jun, telah diadakan berikutan kematian penyandang yang Ahli Parlimen Sungai Besar Noriah Kasnon dan Kuala Kangsar ahli parlimen Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad.

Kedua-dua adalah antara enam yang maut dalam nahas helikopter semasa tempoh kempen pilihan raya negeri baru-baru ini di Sarawak.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS