Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib: Tuntutan terhadap Sabah tidak menjadi isu
Diterbitkan:  May 28, 2016 2:49 PM
Dikemaskini: 6:57 AM

Rancangan pihak-pihak tertentu untuk membuat tuntutan terhadap Sabah tidak menjadi isu kerana negeri ini telah diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai sebahagian daripada Malaysia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
    
"Oleh itu, saya anggap ini (tuntutan terhadap Sabah) bukan suatu isu dan saya ingin menyatakan bahawa bumi Sabah ini kita tetap pertahankan kerana Sabah merdeka dalam Malaysia," katanya ketika diminta mengulas kenyataan bakal presiden Filipina Rodrigo Duterte, Rabu lalu bahawa negara itu akan meneruskan tuntutannya terhadap Sabah.
    
Katanya Sabah sudah merdeka dalam Malaysia seperti yang diputuskan pada 1963 dan status negeri ini diputuskan hasil referendum yang dilakukan Suruhanjaya Cobbold dan diiktiraf Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
    
Sekali gus, katanya, tiada pihak yang boleh mempersoalkan status negeri ini dari segi undang-undang antarabangsa.
    
"Rakyat Sabah pun sudah menyatakan hasrat sepanjang masa bahawa mereka bersama-sama dalam Malaysia dan perkara ini dinyatakan juga oleh Datuk Seri Musa Aman sebagai ketua menteri," katanya dalam sidang media selepas melancarkan pecah tanah projek pembinaan pangkalan operasi hadapan (FOB) helikopter Lahad Datu di Lahad Datu hari ini.

Semalam, Musa menegaskan Sabah tidak pernah dan tidak akan mengiktiraf sebarang tuntutan Filipina dan mana-mana pihak terhadap negeri ini dan Sabah memilih untuk kekal di dalam persekutuan Malaysia.
    
Najib memberi amaran kepada mana-mana pihak supaya tidak melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan kedaulatan Sabah dan Malaysia.

Perdana menteri menarik perhatian bahawa pelbagai inisiatif telah dilakukan kerajaan untuk mempertahankan Sabah dan ia menggambarkan komitmen kerajaan yang bersungguh-sungguh dalam menjamin, memelihara dan memberi makna kepada Sabah sebagai sebuah negeri yang merdeka dalam Malaysia.
    
Menurutnya, kerajaan akan tetap mempertahankan setiap inci negeri ini bagi mempastikan rakyat Sabah boleh hidup dengan aman dan selamat sepanjang masa.

Najib berkata jika setiap rakyat bersama dan memainkan peranan dalam mempertahankan bumi Sabah bersama kerajaan, ini akan dapat memastikan negeri ini terus berada dalam keadaan selamat.
        
"Rakyat perlu setia kepada kerajaan, kepada bumi Sabah ini dan kepada Malaysia... jangan sesekali menjadi tali barut kepada musuh negara," katanya.

"Kita juga inginkan industri pelancongan terus maju di Sabah dan amat penting dalam usaha kerajaan yang melibatkan jumlah perbelanjaan yang besar, rakyat mesti juga memainkan peranan," kata perdana menteri.
    
Turut hadir di majlis itu ialah Musa dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein
    
Projek FOB helikopter dengan peruntukan RM9 juta di kawasan seluas 0.48 hektar di Lapangan Terbang Lahad Datu itu membabitkan pembinaan shelter dan apron yang mampu menempatkan enam helikopter.
    
FOB itu akan berfungsi sebagai pusat transit dan bantuan udara untuk pengoperasian semua jenis helikopter Angkatan Tentera Malaysia selain berupaya diangkat sebagai pusat operasi ketika operasi pertahanan dilaksanakan bagi melumpuh serangan atau ancaman luar.

- Bernama

 

Lihat Komen
ADS