Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pemuda MCA: PM patut undur jika RUU Hadi lulus
Diterbitkan:  May 30, 2016 12:18 PM
Dikemaskini: 4:46 AM

Pemuda MCA mencadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan jika rang undang-undang persendirian bagi membuka laluan terhadap hudud diluluskan di parlimen.

Ketua biro undang-undang parti itu Ng Kian Nam meminta Najib menyatakan pandangannya dengan jelas sama ada kesemua anggota parlimen Umno akan menyokong rang undang-undang itu, walaupun terdapat protes kuat anggota komponen lain BN.

Jika perkara itu berlaku, katanya, bermaksud terdapat anggota parlimen BN yang berkongsi pendirian dengan musuh, sekali gus akan menyebabkan perpecahan gabungan itu.

Ng juga berkata premis asas untuk bekerjasama juga sudah tiada lagi.

Sebagai perdana menteri pula, Najib tidak patut bersikap tidak jelas dalam isu itu, tegas Ng.

“Jika beliau bertegas bersama dengan PAS, ini bermakna beliau telah khianat pada anggota komponen BN yang lain, begitu juga dengan kepercayaan pengundi padanya dalam pilihan raya umum sebagai ketua BN,” katanya.

“Jika keadaan sampai ke tahap beberapa ketua komponen BN mengancam letak jawatan daripada kabinet untuk melindungi sistem sekular perlembagaan negara ini, Najib patut tunjukkan keberanian politik dan ketelusan dengan letak jawatan sebagai PM, atau pertimbang bubarkan parlimen untuk ditentukan rakyat.”

Kerajaan minggu lalu mengusulkan rang undang-undang persendirian yang dikemukakan Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang dipercepat.

Hadi bagaimanapun memohon ia ditangguhkan ke sidang akan datang atas alasan kesuntukan masa.

Rang undang-undang itu bertujuan menambah bidang kuasa mahkamah syariah.

Ia dilihat bagi membolehkan mahkamah syariah mengenakan hukuman lebih berat, seperti dalam isu sebatan, bagi menghampiri hukuman dalam kesalahan hudud.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS