Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Mufti Pahang bercakap mengenai darah ahli DAP'
Diterbitkan:  Jun 26, 2016 10:44 PM
Dikemaskini: Jun 27, 2016 12:24 AM

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP, Howard Lee menulis kepada Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman untuk menanyakan sama ada kenyataannya baru-baru ini mengenai kafir harbi bermakna darah Lee boleh mengalir membasahi bumi.

Pada minggu lepas, Abdul Rahman melabel DAP dan golongan bukan Islam yang menentang Rang Undang-undang (RUU) persendirian yang boleh membuka jalan bagi pelaksanaan hudud sebagai kafir harbi.

Kafir harbi secara amnya merujuk kepada permusuhan terhadap rakyat bukan Islam di bawah tadbir urus Islam dengan hak ke atas keselamatan dan harta peribadi tidak terjamin.

Sarjana dan pendidik mengulas mengenai terhadap kenyataan mufti Pahang itu dengan mengatakan ia boleh membawa kepada keganasan.

"Kenyataan yang telah diberikan bermakna ia membenarkan tertumpahnya darah saya sebagai ahli DAP yang diamanahkan untuk memimpin para belia di Perak.

"Menurut kenyataan anda juga, darah ahli parti saya yang telah berjuang untuk rakyat Malaysia tanpa mengira keturunan, agama dan jantina selama 50 tahun wajar mengalir, " kata ADUN Pasir Pinji itu dalam surat terbuka.

Sambil melahirkan rasa kecewa , Lee berkata, mufti tersebut telah memfitnah DAP dan membuat kenyataan 'menghasut' yang boleh membuka pintu kepada 'bencana'.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS