Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dr M: Yayasan Kepimpinan Perdana untuk semua bekas PM

Kerajaan tidak akan mengusir Yayasan Kepimpinan Perdana di pejabatnya di Putrajaya walaupun terdapat spekulasi mengenai perkara itu, kata presiden kehormatnya Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Beliau berkata bangunan yayasan dan tanah itu diduduki di atas harta persendirian yang ditaja oleh komuniti perniagaan, dan dengan itu kerajaan tidak mempunyai sebab campurtangan bagi mengosongkannya.

"Tanah ini tergolong dalam kumpulan orang-orang perniagaan yang pada mulanya mencadangkan bahawa mereka membina perpustakaan dengan nama saya. Saya menolak kerana orang akan berfikir bahawa orang-orang ini adalah kroni saya.

"Kata saya bahawa jika mereka mahu mempunyai sebuah bangunan yang khusus untuk kajian semua perdana menteri terdahulu dan bukan sahaja saya, saya bersetuju.

"Jadi, daripada menjadi peringatan kepimpinan saya, ia kini untuk semua (bekas) perdana menteri, termasuk (Tun) Abdullah Badawi dan semua orang-orang yang akan datang," kata Mahathir kepada pemberita di pejabatnya hari ini.

"Mereka membeli tanah itu; mereka membina bangunan itu, "katanya, sambil menambah bahawa komuniti perniagaan turut membayar penyelenggaraan.

Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata, kerajaan menyewa beberapa ruang pejabat di bangunan Yayasan Kepimpinan Perdana dan akan berhenti berbuat demikian.

[Berita penuh menyusul]

Lihat Komen
ADS