Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyelar cukai barangan dan perkhidmatan (GST), dan beberapa kali memanggilnya 'celaka'.

"Celaka GST, celaka GST," kata Lim ketika berucap di majlis makan malam untuk mengumpul dana DAP di Kuala Lumpur malam tadi.

Setiausaha Agung DAP berseloroh bahawa pembebasan ADUN Seri Delima RSN Rayer daripada tuduhan menghasut kerana berkata 'celaka', memberinya lesen untuk menggunakan perkataan tersebut.

"Rayer menang di mahkamah, kita boleh guna celaka.

"Celaka GST, kasi rakyat susah," katanya.

Khamis lalu, Mahkamah Sesyen di George Town mendapati bahawa kenyataan 'Umno celaka' oleh Rayer dua tahun lalu di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, tidak menghasut.

GST dilaksanakan pada bulan April 2014, dan pengkritik sering mempersalahkannya kerana menyumbang kepada kos sara hidup yang meningkat.

Kira-kira 1,000 orang menghadiri majlis makan malam yang diadakan di Dewan SJK (C) Chong Hua malam tadi.

DAP berjaya mengutip sumbangan derma RM138,000 di majlis tersebut.

Orang ramai juga menyertai sesi foto, serta memegang sepanduk menyokong Lim yang berdepan dengan dakwaan kes rasuah.

Lim didakwa meluluskan pengezonan semula sebidang tanah di Balik Pulau daripada pertanian kepada kegunaan kediaman, yang pendakwa raya berkata telah dilakukan untuk memberi manfaat kepada salah satu daripada pemilik tanah, ahli perniagaan Phang Li Koon.

Lim mempengerusikan jawatankuasa perancang negeri yang meluluskan pengezonan semula itu, yang kemudiannya ditolak oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang.

Phang juga adalah pemilik sebelumnya banglo di Jalan Pinhorn, yang Lim dibeli dengan harga RM2.8 juta, yang dikatakan di bawah nilai pasaran.

Phang turut didakwa bersubahat dengan Lim dalam pembelian hartanah di bawah nilai pasaran, yang merupakan kesalahan di bawah Kanun Keseksaan bagi seorang pegawai awam.

Lim dan Phang tidak mengaku tidak bersalah.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS