Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Lepas Iraq, sekarang AS nak bunuh Melayu pula'

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron mendakwa Jabatan Keadilan Amerika Syarikat adalah sebahagian daripada helah politik untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak dan orang Melayu.

Idris mempersoalkan kredibiliti DOJ berbuat demikian dengan merujuk pencerobohan Amerika Syarikat ke atas Iraq pada tahun 2003 serta dakwaan bahawa presiden Iraq ketika itu, Saddam Hussein memiliki senjata pemusnah besar-besaran.

"Kita nak beritahu Amerika, ini Asia Tenggara, ini Malaysia. Negara kita tanggungjawab kita. Apa kredibiliti Department of Justice itu?

"Serangan ke atas Iraq, (Amerika) kata apa? Ada senjata kimia besar-besaran; senjata kimia yang boleh memusnah dan sebagainya. Sampai mati Saddam Hussein, hari ini satu inci laras senjata kimia pun tak jumpa di Iraq.

"Kau tipu orang Iraq, kau bunuh orang Iraq, sekarang kau nak bunuh pula orang Melayu di Malaysia.

"Tuan puan, kita kena bangkit. Ini tidak lain dan tidak bukan daripada political plot untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib, sebab dia tahu dengan polisi Datuk Seri Najib bawa ini, boleh angkat Melayu dihormati dan disegani satu dunia," ujarnya.

Idris memberikan ucapan tersebut ketika merasmikan mesyuarat Umno bahagian Ampang bagi sayap pemuda, wanita, dan puteri parti itu.

DOJ bulan lalu mendakwa kira-kira AS$ 3 bilion telah disalahgunakan daripada dana 1MDB. Ia memfailkan saman sivil bagi merampas AS$ 1.5 bilion dalam bentuk aset, yang didakwa hasil pengubahan wang haram melalui sistem kewangan AS.

Sebagai tindak balas, Peguam Negara Tan Sri Mohd Apandi Ali mendakwa tidak ada bukti penyelewengan daripada siasatan yang dilakukan. Bagaimanapun siasatan polis masih berjalan.

Terdapat spekulasi menyebut Najib merupakan individu dinamakan sebagai Malaysian Offical 1 dalam dokumen-dokumen mahkamah terbabit, yang didakwa di antara mereka yang mendapat kelebihan daripada penyelewengan itu.

Najib bagaimanapun secara konsisten menafikan salah laku tersebut, manakala Apandi sebelum ini membebaskan beliau daripada tuduhan itu.

Lihat Komen
ADS