Most Read
Most Commented
mk-logo
News
Husam pens letter to Agong, seeks blessings for 1MDB-linked suit in US
Published:  Aug 24, 2016 6:30 PM
Updated: 1:09 PM

Salor assemblyperson Husam Musa has penned an open letter to the Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, seeking His Majesty’s blessing for the class action that he and Matthias Chang have initiated in the United States.

In the open letter dated Aug 17, Husam also included a copy of the class action in relation to the funds allegedly misappropriated from 1MDB.

The former PAS leader also hoped that Tuanku Abdul Halim would pray that this action would receive divine assistance.

"I know that this action is difficult but I think it is improper for Malaysians not to do anything over something that has created a huge loss for the country.

"I hope Your Majesty would also pray for the success of the suit for Malaysia,” he added.

A copy of the letter has been making the rounds in social media and when brought to Husam's attention, the former PAS vice-president confirmed with Malaysiakini that he had penned the letter and sent it to the office of Tuanku Abdul Halim.

In the letter, Husam said he had to be bold to file the action for the benefit of Malaysia.

He said the amount of losses, if returned to the country, would bring benefit to the people here.

Husam said it is regrettable that there are Malaysians in need of assistance, yet the funds were allegedly spent on lavish items and to have fun.

"It would be wrong in my opinion, if no Malaysian used legal avenues to verify all the reports on the action, and did not ensure that the huge amount of money is returned home," he said.

Husam also told the monarch that he and Chang filed the action at the New York South district on Aug 11, through lawyer Louis F Burke.

Eight defendants are named in the suit including Prime Minister Najib Abdul Razak's stepson Riza Aziz, Penang-born businessman Jho Low, Goldman Sachs Group Inc, Timothy Leissner, Christopher Joey McFarland, Red Granite Pictures Inc, Debra Whelan Johnson and Metropolis IX Capital Advisors, LLC.

The suit also includes Leissner, who arranged the bond worth billions of US dollars for 1MDB.

The legal action seeks the return of the funds allegedly embezzled to Malaysia.

The contents of the letter which is in the traditional Malay Bahasa Istana is as below:-

SALINAN SURAT KEPADA DYMM SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG

17 Ogos 2016
14 ZulKaedah 1437

Mengadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIV Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah

Yang bersemayam di atas takhta Kerajaan Malaysia dengan kebesaran dan kemuliaan yang dikurniakan Allah, Raja Segala Raja.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Ampun Tuanku,

Dengan segala hormat dan takzimnya patik merafakkkan sembah dan berdoa ke Hadrat Allah Subhanahu Wataala, mudah-mudahan Tuanku Seri Paduka Baginda sentiasa berada dalam bimbingan, perlindungan, afiat dan kerahmatan dari Allah setiap masa dan berlanjutan sampai akhirat nanti.

Ampun Tuanku,

*MEMOHON SEMBAH MAKLUM TINDAKAN SAMAN 'CLASS ACTION' DI AMERIKA SYARIKAT ATAS KEHILANGAN WANG 1MDB*

Patik dengan penuh takzim menerusi warkah ini, ingin merafakkan sembah mengenai tindakan patik atas nama rakyat Malaysia dan mewakili rakyat Malaysia serta benefisiari-benefisiari yang berhak ke atas faedah-faedah dari 1MDB di negara ini, bersama bersama seorang lagi hamba rakyat Tuanku, Mathias Chang, telah memfailkan saman yang dipanggil 'class action' ke atas pihak yang dikira melarikan wang berkait 1MDB.

Saman ini telah difailkan di Mahkamah Daerah Selatan New York, Amerika Syarikat pada Khamis lalu, 11hb Ogos 2016.

Patik mengguna pakai khidmat Peguam Louis F. Burke untuk tujuan ini.

Patik berdua telah menamakan lapan (8) Defendan yang terdiri daripada Riza Shahriz Bin Abdul Aziz, Low Taek Jho, Goldman Sachs Group Inc., Timothy Leissner, Christopher Joey McFarland, Red Granite Pictures Inc, Debra Whelan Johnson dan Metropolis IX Capital Advisors, LLC.

Secara ringkasnya, pemfailan tindakan saman tersebut adalah bertujuan untuk menuntut ganti rugi terhadap wang yang dicuri daripada 1MDB dan mendapatkan semula hartanah dan aset lain yang dibeli dengan menggunakan wang curi tersebut.

Bank pelaburan Goldman Sachs turut dinamakan bersama bekas pengurus banknya Timothy Leissner, yang mengatur bon dengan nilai berbilion dolar untuk 1MDB sebelum ini.

Ampun Tuanku,

Patik memberanikan diri mengambil tindakan ini Demi Malaysia.

Seberapa banyak wang yang telah hilang itu, jika dapat dipulangkan kepada negara kita, tentulah sedikit sebanyak memberikan faedah kepada rakyat kita sendiri.

Memandangkan sebahagian dari wang itu telah dibelanjakan untuk bermewah-mewah dan berpoya-poya, ketika mana masih ada rakyat Malaysia yang memerlukan pembelaan dan bantuan negara - tentulah menimbulkan kekesalan dan kehibaan.

Adalah aib pada hemat patik, jika tidak ada satu pun rakyat Malaysia bertindak mengunakan saluran undang-undang untuk mengesahkan laporan-laporan atas tindakan berkenaan dan seterusnya mengembalikan wang negara yang jumlahnya begitu besar itu.

Ampun Tuanku,

Senaskhah Palintif's Original Complaint berkenaan, patik sertakan bersama warkah ini untuk tatapan Tuanku jua.

Terdapat lima 'Course of Action' di bawah Claims for Relief yang patik pohon, seperti tertera pada muka surat 26 - 31.

Ampun Tuanku,

Patik pohon Ke Bawah Duli Tuanku mendoakan kejayaan tindakan patik ini Demi Malaysia.

Doakan jua supaya urusan ini dipermudahkan dengan segala bentuk pertolongan dari Allah s.w.t dan hamba-hamba dan makhlukNya.

Patik suka menyembahkan, bahawa patik tahu ianya sebuah usaha yang sukar tetapi tidak lah wajar rakyat Malayisa hanya berputih mata atas apa yang telah dan akan merugikan negara ini.

Ampun Tuanku,

Patik juga meminta diampunkan atas tindakan patik menjadikan warkah ini sebuah warkah terbuka untuk tatapan rakyat jelata Malaysia juga.

Ampun Tuanku,

Patik akhiri warkah yang tidak sepertinya ini dengan sekali lagi mempersembah pohonan ampun atas apa jua kekhilafan patik menerusi warkah ini.

Payungan Duli Yang Maha Mulia Tuanku berserta Duli-Duli Raja-Raja seluruhnya, akan meletakkan negara ini kekal merdeka, berdaulat, aman makmur dan diredhai Maha Pencipta.

Mudah-mudahan Allah Subhanahu Wataala melanjutkan usia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan seluruh kerabat Tuanku dan semoga sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan kebahagiaan yang berkekalan.

Amin Ya Rabbal Alamin

Ampun Tuanku,

Patik dengan segala hormat takzimnya;

YB Dato Hj Husam bin Musa

#DEMIMALAYSIA

ADS