Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Maybank: OPR mungkin diturunkan lagi
Diterbitkan:  Aug 25, 2016 6:18 PM
Dikemaskini: 10:20 AM

Maybank tidak menolak kemungkinan Bank Negara Malaysia akan menurunkan lagi kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 2.75 peratus tahun ini, kata Presiden Kumpulannya Datuk Abdul Farid Alias.

Bank pusat, yang mengurangkan kadar sebanyak 25 mata asas kepada 3.0 peratus, dijadual mengadakan dua lagi mesyuarat dasar monetari tahun ini.

"Kesan (daripada penurunan kadar) melibatkan beberapa perkara dalam kunci kira-kira bank dan ke atas kadar pinjaman asas. Mengikut statistik, pinjaman dengan kadar asas jelas akan menyaksikan pendapatan faedah bersih yang lebih rendah.

"Dan, pada masa yang sama, dalam akaun bank, nilai pendapatan tetap sebenarnya akan bergerak ke atas, dengan kesan bersih bergantung kepada saiz akaun," katanya selepas mengumumkan keputusan kewangan bank itu hari ini.

Pengurangan kadar faedah utama akan mengurangkan tekanan ke atas peminjam yang boleh menyebabkan pinjaman tidak berbayar lebih rendah, dan membawa pertumbuhan yang tinggi sedikit dalam permintaan untuk kredit, katanya.

"Ia juga akan menggalakkan orang ramai meningkatkan penggunaan dan kesan positif akan terdapat dalam pertumbuhan keseluruhan," katanya.

Berikutan penurunan kadar pada Julai, bank-bank di Malaysia telah menyelaras kadar asas masing-masing. Bagi Maybank, kadar asas diturunkan sebanyak 20 asas mata kepada 3.00 peratus setahun daripada 3.20 peratus sebelumnya dan kadar pinjaman asas kepada 6.65 peratus setahun daripada 6.85 peratus sebelumnya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS