Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Firma penerima dana 1MDB labur dalam pasukan F1 Itali
Diterbitkan:  Aug 27, 2016 5:51 PM
Dikemaskini: 9:55 AM

Nama 'Vasco' mula menjadi perhatian rakyat negara ini ekoran siasatan Amerika Syarikat menyimpulkan AS$472.750.000 daripada AS$3,657 bilion yang dibawa lari dari 1MDB telah dibayar kepada Vasco Investments Services SA.

Vasco Investments Services SA adalah firma pengurusan Vasco Trust yang dimiliki oleh hartawan Emiriah Arab Bersatu (UAE), Khadem Al-Qubaisi.

Menurut Sarawak Report, dana 1MDB bukan satu-satunya dana yang menjadi sasaran Vasco Trust setelah dana International Petroleum Investment Company (IPIC) turut disalurkan mengikut kepentingan Khadem.

Pemberi maklumat portal menyifatkan persamaan Khadem dengan IPIC adalah seperti fungsi jutawan kelahiran Pulau Pinang, Jho Low kepada 1MDB.

Khadem muncul dalam drama 1MDB ini selepas Jho Low meminta bantuan beliau untuk melakukan apa yang didakwa sebagai mengubah dana daripada firma Malaysia.

Namun, sebelum inipun, Khadem sudah lama menjadi perhatian atas dakwaan beliau menyalah gunakan kedudukannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif IPIC, menurut Sarawak Report, yang memetik siasatan oleh saluran berita yang berpangkalan di Luxembourg.

Contohnya ialah pembelian pasukan Formula Satu Itali, Scuderia Torro Rosso (STR) pada tahun 2011.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS