Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Aktivis pelajar Tangkap MO1 saman polis
Diterbitkan:  Sep 2, 2016 6:05 PM
Dikemaskini: 10:07 AM

Tiga aktivis pelajar perhimpunan Tangkap Malaysian Official 1 (MO1) hari ini memfailkan saman terhadap polis di Mahkamah Tinggi Ipoh kerana mendakwa dinafikan akses kepada undang-undang ketika ditahan bulan lalu.

Pelajar berkenaan - Muhammad Luqman Hakim Mohd Fazli, Mohamad Luqman Nul Hakim Zul Razali dan Muhammad Ashraff Nazrin Noor Azman - ditangkap pada 20 Ogos lalu apabila cuba untuk memasuki kampus Seri Iskandar UiTM di Ipoh, Perak untuk mempromosikan himpunan Sabtu lalu.

"Plaintif mahu mahkamah mengisytiharkan bahawa mereka berhak untuk mendapatkan perkhidmatan undang-undang dan akses kepada peguam seperti yang termaktub di bawah Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 28A Kanun Prosedur Jenayah," kata peguam Mohd Fitri Asmuni.

Beliau berkata aktivis pelajar itu juga mahu mahkamah mengisytiharkan tindakan polis menafikan mereka akses kepada bantuan guaman tidak mengikut perlembagaan.

Ketiga-tiga mereka menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan.

Inspektor Khoo Thean Heng, yang juga pegawai penyiasat dari Ibu Pejabat Polis Daerah Perak Tengah, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dan kerajaan dinamakan sebagai responden.

Saman itu difailkan melalui firma guaman Tetuan Awi & Co.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS