Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kajian: Sokongan kepada BN memuncak ketika pilihan raya

Satu kajian yang dijalankan oleh badan pemikir kerajaan negeri Selangor mendapati bahawa walaupun parti-parti pembangkang menjadi pilihan pengundi buat masa ini, namun sokongan kepada BN mampu memuncak sehingga 15 peratus ketika musim pilihan raya.

Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE), Profesor Datuk Mohammad Redzuan Othman berkata, ini berdasarkan pelbagai strategi yang digunakan BN sepanjang tempoh pilihan raya.

Strategi itu, katanya, termasuk "perubahan pentadbiran" oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, media dan politik wang.

"Bagi Pakatan Harapan, peningkatan sokongan semasa musim pilihan raya, paling banyak adalah hanya lima peratus," kata Mohammad Redzuan semasa pembentangan hasil kajian di Shah Alam hari ini.

Kajian itu dijalankan di seluruh Selangor dari 26 hingga 30 Ogos lalu, melalui temu bual secara langsung dengan sampel responden yang mewakili penduduk negeri itu.

Dalam pertandingan dua penjuru, kajian itu mendapati BN kemungkinan besar akan kalah bila berdepan dengan mana-mana parti pembangkang.

Dalam kes itu, DAP memperolehi majoriti paling rendah, iaitu 51 peratus manakala PKR menikmati majoriti paling besar, iaitu 63 peratus undi.

Mohammad Redzuan juga menafikan dakwaan bahawa rakyat mulai letih dengan politik kerana kajiannya mendapati 78 peratus daripada responden teruja untuk mengundi pada pilihan raya umum akan datang manakala hanya 22 peratus yang tidak tidak berminat.

[Baca berita penuh]

 

 

 

 

 

 

 

 

Lihat Komen
ADS