Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Hari ini mencatatkan satu lagi sejarah hitam buat negara apabila ahli parlimen Batu Tian Chua, disabitkan bersalah. Mengikut Seksyen 4(1) (b) Akta Hasutan, hakim menyatakan bahawa naib presiden PKR merujuk perkataan “bangkit” dan “turun ke jalan raya” sebagai bersifat menghasut.

Pada 11 Julai 2012 Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan mengambil keputusan untuk menguatkuasakan secara serta-merta semua akta baru dan memansuhkan Akta Hasutan 1948 serta digantikan dengan rang undang-undang yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional.

Saya juga pernah membangkitkan - pada 2013 - berkenaan janji perdana menteri memansuhkan akta hasutan.

Sehingga hari ini, terdapat lebih 30 anggota parlimen pembangkang didakwa di bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA 2014) dan Akta Hasutan yang turut dibebankan kepada aktivis-aktivis politik dan kartunis.

Pada Oktober 2015, saya telah menulis kepada Kesatuan Antara Parlimen (IPU) untuk mengeluarkan kenyataan berkenaan lapan orang anggota parlimen daripada PKR, sembilan daripada DAP, dua daripada Parti Amanah Negara (AMANAH) dan seorang daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Data ini menunjukkan kerajaan BN tetap akan menggunakan dasar-dasar menekan pembangkang dan sesiapa saja yang lantang bersuara mempersoalkan urus tadbir negara.

Minggu lalu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengeluarkan syor-syor dikenal pasti memberikan impak negatif kepada kawasan yang dimenangi oleh pembangkang.

Minggu ini, kita dikejutkan dengan sabitan hukuman kepada Tian Chua yang kononnya menghasut dalam satu forum tiga tahun lalu.

Ingatan mansuh Akta Hasutan

Justeru, keseluruhan keputusan yang diambil kerajaan ini jelas menunjukkan mereka terdesak untuk mengekang suara rakyat dan mana-mana pihak yang dilihat mengancam mereka.

Anggota parlimen daripada pembangkang akan disibukkan dengan isu dan kes mahkamah.

Pada masa sama agensi-agensi kerajaan digunakan untuk menjadi tangan-tangan ghaib menyelamatkan kerajaan.

Menghasut rakyat untuk menegakkan hak bersuara dan demokrasi dalam kes Tian Chua rupa-rupanya satu kesalahan, tetapi menghasut rakyat dengan provokasi dan ancaman huru-hara dalam kes Datuk Jamal Md Yunos dan Ali Tinju (Mohamad Ali Baharom) bukan kesalahan?

Atau saya silap. Kes mereka masih dalam siasatan?

Harus berapa tempang lagi sistem kehakiman dan keadilan negara akan melenyapkan suara rakyat?

Pada 26 September 2016 saya telah memfailkan satu surat pindaan usul di bawah akta 27 (1) menggantikan Akta Hasutan kepada Akta Keharmonian Nasional.

Usul ini adalah juga merupakan satu peringatan kepada janji perdana menteri untuk memansuhkan Akta Hasutan pada 2012.

Kita nantikan pelunasan pemansuhan akta yang bakal memberi cek kosong kepada BN untuk terus menindas rakyat menerusi dasar-dasar menekan tanpa suara wakil rakyat pembangkang sebagai penimbang tara.


NURUL IZZAH ANWAR IALAH anggota parlimen Lembah Pantai, naib presiden PKR merangkap pengarah pilihan raya parti berkenaan.

Lihat Komen
ADS