Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Exco: Banjir kilat di P Pinang berpunca limpahan air sungai
Diterbitkan:  Sep 29, 2016 5:34 PM
Dikemaskini: 9:37 AM

Kejadian banjir kilat melanda beberapa kawasan di negeri ini hari ini berpunca daripada limpahan air sungai di bahagian pulau dan tanah besar berikutan hujan lebat, kata Pengerusi Jawatankusa Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir negeri Chow Kon Yeow.

Beliau berkata antara sungai terlibat ialah Sungai Jelutong dan Sungai Pinang di bahagian pulau manakala di bahagian tanah besar ialah Sungai Mak Mandin/Sungai Perai, Sungai Lahar Endin dan Sungai Permatang Rawa.

Katanya kebanyakan kawasan yang terlibat dengan banjir kilat disebabkan parit di kawasan perumahan tidak dapat menampung air larian yang berkapasiti tinggi.

"Kebanyakan kawasan yang terlibat merupakan kawasan rendah dan terdedah kepada risiko banjir. Air laut dilaporkan surut pada 1.1 meter hingga 1.5 meter dan mencatatkan tahap maksimum pada pukul 12.15 tengah hari pada ketinggian 2.3 meter," katanya dalam kenyataan hari ini.

Antara kawasan yang dinaiki air berikutan hujan lebat yang melanda Pulau Pinang pagi ini ialah Jalan P.Ramlee, Jalan Langkawi, Jalan Gemas dan Dhobby Ghaut.

Sementara di Seberang Perai melibatkan Jalan Thambi Kechil, Kampung Lahar Mati, Jalan Mak Mandin, Petronas Permatang Rawa dan Jalan Pintas ke Sungai Permatang Rawa.

Chow berkata bagi menangani masalah banjir kilat di negeri ini, pihaknya melaksanakan langkah penyelesaian jangka masa pendek dengan menyelenggara sistem perparitan secara berkala bagi mengelakkan sampah sarap dan halangan lain yang mengganggu aliran air.

Beliau berkata bagi langkah jangka masa panjang Pihak Berkuasa Tempatan, pejabat daerah dan Jabatan Kerja Raya perlu mempertimbangkan untuk menjalankan kerja menaik taraf sistem perparitan di Jalan P Ramlee, Jalan Gemas dan Jalan Langkawi.

"Bagi kawasan Sungai Pinang kerajaan negeri dalam perancangan untuk melaksanakan Projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Pinang setelah mendapat kelulusan kerajaan pusat," katanya.

Chow berkata bagi mengurangkan masalah banjir di Seberang Perai projek menaik taraf sistem saliran dan tebatan banjir akan dilaksanakan di beberapa kawasan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS