Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Jangan terpedaya Malaysia lebih baik jika Najib disingkir
Diterbitkan:  Oct 4, 2016 2:47 PM
Dikemaskini: 8:48 AM

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim mengingatkan rakyat Malaysia supaya tidak terpedaya negara akan menjadi lebih baik jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ditumbangkan pada dalam pilihan raya umum akan datang.

"Pemikiran adalah jika pembangkang boleh bersatu, bukan berdasarkan prinsip asas politik, tetapi mengenai agihan kerusi, maka Najib boleh dikalahkan.

"Saya telah mendengar mesej politik ini sebelum ini dan saya terkejut bahawa ia masih diperjuangkan dengan penuh semangat oleh golongan reformis," katanya dalam ucapannya di sebuah ceramah politik.

Zaid mengimbas kembali betapa ramai rakyat negeri Kelantan menyahut seruan Tengku Razaleigh Hamzah untuk bangkit menentang Umno dalam usahanya untuk menggulingkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1987.

Dalam proses itu, beliau berkata, PAS merampas negeri itu pada tahun 1990 dan terus kekal berkuasa sehingga kini.

"Sepanjang masa itu, adakah Kelantan menjalani transformasi politik dan sosial untuk bergerak maju ke arah demokrasi dan kedaulatan undang-undang? Tidak.

"Adakah ia kini mengamalkan tadbir urus yang baik? Tidak.

"Adakah Tengku Razaleigh kini menjadi obor harapan kita? Tidak.

"Apa yang kita dapat sebaliknya adalah PAS, sebuah kuasa politik ala Taliban yang kini mahu membuat pindaan di Parlimen untuk kuasa tidak terhad diberikan kepada mahkamah Syariah, supaya membuka jalan bagi melaksanakan hudud,” katanya dalam ucapannya itu, yang dimuat naik dalam blognya.

Pada pilihan raya tahun 2008 dan 2013, Zaid berkata PAS sekali lagi membantu kempen pembangkang kerana mereka bersetuju untuk tidak bercakap seketika mengenai hudud.

"Tetapi warna sebenar mereka muncul akhirnya - mereka menolak kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan kemudiannya, mereka juga menuduh DAP menentang Islam dan berbahaya kepada orang Islam.

"Perjanjian itu terungkai dan tidak lagi dapat bertahan. Pada masa itu mereka berkongsi kuasa di Selangor, sehingga hari ini. Ramai dalam PKR masih mahu menerima PAS kerana mereka takut kehilangan kuasa jika meminggirkannya," kata Zahid.

Tanpa menyebut nama, Zaid berkata kini terdapat satu lagi calon yang mengintai jawatan perdana menteri, berjanji untuk membawa PAS ke meja rundingan bagi memastikan pertandingan satu lawan satu terhadap BN.

Pemimpin ini, katanya, akan berperanan sebagai pengantin untuk merundingkan agihan kerusi kerana PAS menolak untuk berkomunikasi dengan DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH).

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS