Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bomba: Operasi SAR peluncur layar jatuh laut ditangguh

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang peluncur layar atau paraglider yang dilaporkan terjatuh ke dalam laut di Pantai
Batu 1, Port Dickson tiga hari lepas, ditangguhkan buat sementara waktu.

Pengarah Bomba dan Penyelamat Negeri Norazam Khamis berkata penangguhan itu ekoran tiada penemuan baharu di lokasi di mana mangsa dikatakan terjatuh sepanjang operasi SAR dijalankan, melibatkan pencarian sejauh tiga batu nautika meskipun menggunakan pelbagai kaedah termasuk jaring.

"Lagipun setakat ini tiada sebarang laporan polis dibuat mengenai kehilangan ahli keluarga oleh mana-mana pihak. Pun begitu, kami dalam mood standby di dua balai iaitu Teluk Kemang dan Port Dickson jika menerima apa-apa maklumat selepas ini.

"Seramai 30 anggota dan pegawai ditempatkan di dua balai berkenaan," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Operasi SAR sepanjang tiga hari itu turut melibatkan pasukan polis, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Majlis Perbandaran Port Dickson, Jabatan Sukarelawan Malaysia, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Kelab Radio Amatur.

Mangsa dilaporkan terjatuh ke laut ketika mengendalikan peluncur layar
pada kira-kira 11 pagi pada Sabtu lepas oleh orang ramai yang kemudiannya menghubungi bomba.

Dalam pada itu, Norazam menafikan bahawa panggilan yang dibuat oleh orang ramai ketika hari kejadian adalah palsu.

"Tidak palsu...kejadian itu memang ada dan ada saksi yang nampak...ketika kejadian mangsa dikatakan jatuh di pulau Bagan Pinang yang boleh sampai dengan berjalan kaki sahaja.

"Kami syak mangsa mungkin selamat dan telah pun naik ke darat...pun begitu kami akan standby dan terus ke lokasi kejadian sekiranya mendapat maklumat baharu," katanya. -Bernama

Lihat Komen
ADS