Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nurul Izzah tempelak Najib 'bakul sampahkan' Wawasan 2020

Wawasan 2020 yang diperkenalkan oleh bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini dipertahankan oleh Nurul Izzah Anwar, sesuatu yang agak mengejutkan banyak pihak.

Anggota Parlimen Lembah Pantai dari PKR itu mempertahankan dasar yang pernah diperkenalkan oleh bekas musuh ketat bapanya itu dengan membidas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana 'membakul sampahkan' wawasan tersebut.

"Saya tidak faham bagaimana Pekan (Najib) boleh menafikan wawasan yang telah dibina sekian lama," Nurul Izzah memberitahu Dewan.

Najib semasa pembentangan Bajet 2017 mengumumkan Transformasi Kebangsaan 2050 atau TN50 yang disifatkan oleh banyak pihak sebagai penolakan kepada Wawasan 2020.

Wawasan 2020 adalah agenda Mahathir untuk melihat Malaysia menjadi sebuah negara maju.

Nurul Izzah berkata, walaupun pembangkang mengkritik rejim autokratik yang lalu, mereka tidak pernah membenci aspek peribadi.

Oleh itu, ujar beliau, pembangkang tidak pernah menyerang Wawasan 2020.

"Kita mungkin tidak bersetuju dengan banyak perkara yang Mahathir lakukan, banyak kekejaman tetapi apabila melibatkan wawasan yang menggariskan masa depan bersama (kami tidak menyerangnya)," tambahnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS