Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Tahap pencemaran di loji rawatan air Sungai Semenyih ketika ini masih kritikal, kata exco Selangor hari ini.

Menurut Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor Elizabeth Wong pihak yang berkenaan sedang mengepam keluar air itu sedang dijalankan.

"Situasinya masih kritikal sekarang. Kami masih mengepam keluar air itu dan meletakkannya di kolam lain untuk dirawat kemudian. Bagaimanapun pada tahap ini pencemaran tidak boleh dirawat dengan mudah," katanya.

Wong ditemui media di luar dewan khas parlimen hari ini.

Kata ADUN Bukit Lanjan itu air tercemar dari Negeri Sembilan itu mengandungi octabromodiphenyl ether yang dianggap "sangat beracun".

Sebelum itu Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang juga anggota parlimen Gombak berterima kasih kepada kerajaan pusat atas kesediaan mereka bekerjasama mengatasi isu pencemaran berkenaan.

Namun Azmin kemudian menegur Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar yang juga ketua perhubungan Umno Selangor.

"Saya tidak akan bekerjasama dengan Tanjung Karang. Saya akan lawan beliau habis-habisan.

"Jaga udang pun gagal, macam mana nak jaga sungai. Udang dalam sungai pun mati," katanya menyindir atas pembabitan Noh dalam projek ternakan udang komersial.

Noh berkhidmat sebagai menteri pertanian pada ketika itu.

Kenyataan itu jelas menimbulkan kemarahan Noh yang kemudian menuduh Azmin terlibat dalam rasuah.

Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudian terpaksa campur tangan apabila Azmin dan Noh bertegang urat dalam Dewan Rakyat.

Sidang itu kemudian berhenti rehat untuk makan tengah hari.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS